مشاهده و انتخاب فهرست مطالب سایت
دکتر متخصص توموتراپی در تهران - دکترهلاله خوشبخت

توموتراپی (Tomotherapy) چیست؟ آیا درمان موثری برای سرطان می‌باشد؟ مزایای این روش درمانی کدام است؟

هر زمان صحبت از درمان سرطان می‌شود، روش‌های محدودی به ذهن ما خطور می‌کند. شیمی درمانی، جراحی یا پیوند مغز و استخوان هر یک راهکارهای نسبتا سنتی برای درمان توده‌های سرطانی محسوب می‌شوند که تقریبا با تک تک آن‌ها آشنا هستیم. با این حال نباید از پیشرفت علم پزشکی چشم پوشی کرد. امروزه روش‌های جدیدتری برای درمان این بیماری مطرح شده است.

توموتراپی (Tomotherapy) یک روش نسبتا جدید می‌باشد که از آن برای بهبود بیماران مبتلا به انواع سرطان استفاده می‌شود. اگر شما هم برای اولین بار با این روش درمانی آشنا می‌شوید، احتمالا کنجکاو شده باشید تا اطلاعات بیشتری نسبت به آن کسب کنید. اگر چنین است ، پیشنهاد می‌کنم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

توموتراپی چیست؟  بهترین روش رادیوتراپی برای انواع سرطان - دکتر هلاله خوشبخت بهترین متخصص توموتراپی

توموتراپی چیست؟ بهترین روش رادیوتراپی برای انواع سرطان – دکتر هلاله خوشبخت بهترین متخصص توموتراپی

توموتراپی چیست؟ | بهترین روش درمانی رادیوتراپی برای انواع سرطان

توموتراپی (Tomotherapy) چیست؟ 

توموتراپی (Tomotherapy) جدیدترین روش پرتودرمانی (رادیوتراپی) برای درمان سرطان است که پرتوهایی با شدت تعدیل یافته دارد. بهترین دکتر متخصص توموتراپی در تهران توضیح میدهد:

توموتراپی یک روش جدید برای درمان سرطان است که در آن پرتو از جهات مختلف به سمت تومور فرستاده می‌شود. اگرچه این روش چیزی شبیه به پرتو درمانی به نظر می‌رسد، اما در عمل با آن متفاوت است. در این روش (که با استفاده از یک دستگاه شبیه به سی تی اسکن انجام می‌شود) یک شتاب دهنده خطی وجود دارد که به دور بیمار می‌چرخد. به‌لطف چرخش منبع تشعشع پزشک قادر است پرتوها را به سمت تومور نشانه گیری کرده و توده‌های سرطانی را حذف کند. البته نحوه استفاده از این دستگاه آنقدرها هم ساده نیست.

در واقع پیش از درمان بیمار به کمک دستگاه، متخصص باید یک عکس 3بعدی از تومور داشته باشد. چنین عکسی از 2 جهت برای پزشک متخصص ضرورت دارد. اول این که پزشک با استفاده از این تصویر می‌تواند مکان تقریبی توده را شناسایی کند. اما نکته مهمتر شدت مورد نیاز تشعشع برای حذف توده است. پرتوهای دستگاه Tomotherapy قابلیت پرتاب در دوزهای مختلف را دارند. به همین جهت یک تصویر 3بعدی دید خوبی برای انتخاب دوز مناسب دستگاه به پزشک می‌دهد.

توموتراپی را باید یک روش پرتودرمانی نوین دانست که در آن شدت پرتوها تعدیل یافته است. از سوی دیگر این دستگاه از توموگرافی برای ردیابی توده با دقت بالا استفاده می‌کند.

بهترین دستگاه توموتراپی در تهران

مرکز توموتراپی در تهران - دکتر هلاله خوشبخت

نحوه درمان با توموتراپی 

اگرچه به نظر می‌رسد استفاده از این تکنولوژی جدید سخت و پیچیده نباشد، اما درمان حتما باید تحت نظر متخصص توموتراپی انجام شود. پروسه درمان به این صورت است که بیمار روی تختی که در داخل دستگاه تعبیه شده، دراز می‌کشد. در ادامه متخصص با جستجوی سلول‌های سرطانی آن‌ها را شناسایی کرده و با استفاده از چرخش شتاب دهنده خطی، پرتو را به سمت توده پرتاب می‌کند. نکته مهم همان تنظیم دوز پرتوهای پرتابی است که باید توسط متخصص به درستی تعیین شده باشد.

  • نکته: در داخل دستگاه علاوه‌بر شتاب دهنده خطی از یک دستگاه توموگرافی برای مشاهده اندام داخلی استفاده شده است. به این ترتیب پزشک در حین درمان می‌تواند توده‌های بیمار را به خوبی مشاهده کند. موضوع مهم به کارگیری همزمان توموگرافی و شتاب دهنده خطی است تا تومور به طور کامل کشته شود.

مزایای توموتراپی در درمان سرطان 

روز به روز تعداد افراد مبتلا به سرطان بیشتر می‌شود. از سوی دیگر بسیاری از درمان‌های سنتی نظیر شیمی درمانی یا جراحی نتیجه بخش نبوده و نمی‌تواند یک درمان قطعی محسوب شود. با این وجود توموتراپی توانسته نگاه جامعه پزشکی را به سوی خود جلب کند. اگرچه قضاوت درباره تاثیر این روش زود است، اما تاکنون بسیاری از بیماران از نتایج آن راضی بوده‌اند. ضمن این که پزشکان نیز این روش درمانی را یکی از بهترین روش‌ها برای حذف تومورهای سرطانی می‌دانند. اما مزایای تومو تراپی چیست؟ بیایید برخی از مزیت‌های بارز این دستگاه را بررسی کنیم:

عوارض جانبی آن بسیار کم است 

برخلاف بسیاری از روش‌هایی که در درمان سرطان به کار گرفته می‌شود، توموتراپی عوارض ناچیزی از خود به جای می‌گذارد. به عنوان مثال جراحی که یکی از روش‌های شناخته شده برای درمان توده‌های سرطانی می‌باشد، نیاز به شیمی درمانی دارد. این موضوع معمولا باعث بروز علائمی نظیر خستگی، تهوع و … در بیمار می‌شود. چنین علائمی در پرتو درمانی به روش نوین دیده نمی‌شود. بنابراین Tomotherapy ضمن این که یک روش پیشرفته و موثر می‌باشد، فرد را از عارضه‌های جانبی دور نگه می‌دارد.

مزایای توموتراپی

مزایای توموتراپی در درمان سرطان

 

به روند درمان سرعت می‌خشد 

از دیگر مزایای این روش جدید درمانی می‌توان به سرعت در بهبود روند بیماری اشاره کرد. تومو تراپی توانسته با تمرکز بر سلول‌های سرطانی روند درمان را با سرعت بالا پیش ببرد. در روش‌های دیگر هدف اصلی پزشک حذف و پاکسازی بدن از توده‌های سرطانی است، اما به دلیل محدودیت‌های درمانی ممکن است بخشی از توده باقی بماند یا نادیده گرفته شود. خوشبختانه پیشرفت‌های جدید پزشکی باعث شده این روند درمانی با کیفیت بالا سلول‌های سرطانی را شناسایی و با آن‌ها مبارزه کند. اتفاقی که پروسه بهبود را کوتاهتر می‌کند.

اثربخشی آن بیشتر است 

توموتراپی در کنار تمام مزایایی که دارد، یک تکنیک اثربخش برای حذف تومورهای خوش خیم و بدخیم محسوب می‌شود. هرچند سایر روش‌ها نظیر پرتودرمانی سنتی یا شیمی درمانی و حتی جراحی می‌تواند مفید باشد، اما اثربخشی این روش‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد. جالب اینکه در پاره‌ای از مواقع این درمان‌ها هیچ سودی برای بیمار ندارند. با این حال Tomotherapy با یک رویکرد جدید به مقابله با سرطان می‌پردازد. رویکردی که اثربخشی آن را افزایش داده است.

با بدن انسان سازگاری بیشتری دارد 

فراموش نکنید پرتوهایی که برای درمان سرطان استفاده می‌شود، خطرناک بوده و در هر صورت برای بیمار مضر است. در روشی مثل پرتو درمانی اشعه با قدرت بالا به بدن بیمار وارد می‌شود. این موضوع می‌تواند به بدن فرد آسیب وارد کند و حتی سلول‌های سالم را تحت تاثیر قرار دهد. در مقابل شتاب دهنده خطی به کار گرفته شده در این روش از 2 نظر قابل بررسی می‌باشد. اول اینکه این شتاب دهنده با دوز بندی مشخص پرتو را به بدن بیمار پرتاب می‌کند. نکته دوم آن نیز تمرکز بر سلول‌های سرطانی است. تمام این موارد در کنار هم باعث شده تومو تراپی دست کم آسیب کمتری به سلول‌های سالم وارد کند.

Tomotherapy در چه بیماری‌هایی استفاده می‌شود؟ 

چنانچه درمان تحت نظر متخصص توموتراپی انجام شود، تقریبا اغلب توده‌های سرطانی قابل درمان خواهد بود. از جمله تومورهای و بیماری‌هایی که در درمان با این دستگاه قابل پاکسازی می‌باشند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تومور کودکان
  • تومور دوطرفه پستان
  • تومور سر و گردن
  • تومور حنجره
  • تومور حفره بینی
  • تومور مغزی
  • تومور نخاعی
  • تومور چشم
  • رادیوتراپی مزوتلیوما

نکته جالب در به کارگیری دستگاه توموتراپی قابلیت آن در حذف و پاکسازی تومورهایی است که در نقاط حساس رشد کرده‌اند. به عنوان مثال تومورهای ایجاد شده در سطح چشم باید با دقت و ظرافت خاصی از بین برده شوند. با توجه به محدودیت‌های سایر روش‌ها استفاده از تومو تراپی در این شرایط پیشنهاد می‌شود.

هزینه ترموتراپی چقدر است؟ 

یکی از نکاتی که در درمان هر بیماری با هر تکنیکی حائز اهمیت می‌باشد، هزینه آن است. لازم به ذکر است که تومو تراپی یک تکنولوژی نسبتا جدید بوده و البته در هر مرکزی مشاهده نمی‌شود. این مسائل باعث شده هزینه استفاده از چنین دستگاهی نسبت به سایر روش‌های موجود حدود 30درصد  بالاتر باشد. از سوی دیگر هیچ نرخ ثابتی در درمان با این دستگاه جدید وجود ندارد. هزینه نهایی با توجه به پیشرفت بیماری، تخصص پزشک و بسیاری از فاکتورهای مختلف دیگر محاسبه می‌شود. ناگفته نماند اگرچه استفاده از این روش گران است، اما مزایای آن استفاده از این روش را توجیه می‌کند.

هزینه توموتراپی

هزینه توموتراپی

چرا باید به Tomotherapy اعتماد کنیم؟ 

در جواب این سوال باید بگوییم چرا نباید به این روش درمانی اعتماد کنید؟ سرطان یک بیماری سخت و دردناک است و می‌تواند هر فردی را زمین‌گیر کند. از سوی دیگر این بیماری در موارد متعدد می‌تواند جان فرد را بگیرد. در مقابل روش‌هایی نظیر شیمی درمانی، جراحی یا پیوند مغز و استخوان که با درد و عارضه همراه هستند، توموتراپی عاری از هرگونه عوارض جانبی می‌باشد. این روش اثربخشی نسبتا خوبی دارد و ضمن پاکسازی توده‌های سرطانی، آسیبی به سلول‌های سالم وارد نمی‌کند. بنابراین بهترین گزینه برای شخصی که با سرطان دست و پنجه نرم می‌کند، پرتودرمانی به شیوه نوین است.

 

بهترین متخصص و مرکز توموتراپی 

سرطان یکی از بیماری‌های سخت و صعب العلاج می‌باشد که در چندین سال گذشته درمان‌های مختلفی برای آن در نظر گرفته شده است. در این میان Tomotherapy علی رغم تازگی، توانسته کارایی و عملکرد مناسبی در برابر توده‌های سرطانی از خود نشان دهد. این روش درمانی که یک نوع پرتو درمانی نسبتا جدید است به کمک دستگاهی شبیه به دستگاه سی‌تی اسکن انجام می‌شود. اما سوال این است که چگونه و در کجا باید این روش درمانی را انجام دهیم؟ اصلا آیا چنین روشی در ایران انجام می‌شود؟

خوشبختانه کلینیک دکتر خوشبخت با ارائه جدیدترین و پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های روز توانسته قدم بزرگی برای بهبود سرطان بردارد. در این مرکز درمانی دکتر هلاله خوشبخت با تجربه و تخصص بالای خود اقدام به ارائه خدمات درمانی با دستگاه توموتراپی می‌کند. اقدامی که می‌تواند باعث تزریق امید و انگیزه به بیماران مبتلا به سرطان شود . اگر می‌خواهید با تکیه بر جدیدترین متدهای پزشکی بر سرطان غلبه کنید، پیشنهاد می‌کنیم این روش درمانی را تحت نظر متخصص برجسته دکتر خوشبخت امتحان کنید. امید است با تکیه بر علم روز پزشکی روز به روز شاهد درمان بیماری‌های بیشتری نظیر سرطان باشیم.

بهترین متخصص توموتراپی در تهران

دکتر هلاله خوشبخت یکی از بهترین متخصص توموتراپی های تهران در بهترین مراکز توموتراپی معتبری که امکانات ویژه ای را در اختیار دارند، میتواند راه برای درمان اسوده تر، پیشرفته تر، با دقت عمل بالا، و در نهایت بهبودی کامل بیماران محیا نماید. دکتر هلاله خوشبخت متخصص توموتراپی در تهران دارای بورد تخصصی رادیوانکولوژی از دانشگاه شهید بهشتی و عضو اسبق هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران است.

درمان سرطان با توموتراپی

دکتر-متخصص-شیمی-درمانی-دکتر-هلاله-خوشبخت
تماس با دکتر هلاله خوشبخت
لوگوی وبسایت دکتر هلاله خوشبخت

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلینیک و مطب دکتر خوشبخت متخصص درمان سرطان

لوگوی وبسایت دکتر هلاله خوشبخت

تهران - خیابان بهشتی - روبروی درب   متروی سهروردی - پلاک 155

شنبه : 3 عصر – 6 عصر

دوشنبه : 3 عصر – 6 عصر

چهارشنبه : 3 عصر – 6 عصر

به غیر ایام تعطیل و بین تعطیل - بعد از اخذ نوبت اینترنتی حتما تماس بگیرید و تاییدیه نوبت را از منشی مطب اخذ نمایید.

تماس