بهترین متخصص شیمی درمانی در تهران  بهترین دکتر شیمی درمانی

بهترین متخصص شیمی درمانی در تهران | بهترین دکتر شیمی درمانی

بهترین دکتر شیمی درمانی

شیمی درمانی چیست و چگونه انجام میشود ؟

به عنوان بخشی از فرآیندهای طبیعی بدن، سلول‌ها به صورت مداوم از راه تقسیم شدن، جایگزین می‌شوند. زمانی که سرطان ایجاد می‌شود، سلول‌ها به صورت کنترل‌نشدنی و با سرعت غیرطبیعی تکثیر می‌شوند.

سلول‌های بیشتر و بیشتری تولید می‌شود و این سلول‌ها فضای بسیار زیادی را اشغال می‌کنند که در حقیقت در اختیار سلول‌های سالم و مفید بوده است.

شیمی درمانی

شیمی درمانی یکی از روش های درمان سرطان است که برای درمان انواع سرطان استفاده‌ی گسترده‌ای دارد. اصطلاح کموتراپی اشاره به داروهایی دارد که روی سلول‌های سرطانی تاثیر گذاشته و جلوی رشد یا تقسیم آن‌ها را می‌گیرند. این امر با کشتن سلول‌های در حال تقسیم انجام می‌شود. اثرگذاری این روش تا حدودی به سطح و میزان پیشرفت سرطان بستگی دارد.

داروهای شیمی درمانی و انکولوژِی در توانایی تقسیم شدن سلول سرطانی مداخله می‌کنند. در این راستا ممکن است فقط از یک دارو یا ترکیبی از چند دارو استفاده شود.

این داروها ممکن است به صورت مستقیم وارد جریان خون بشوند و به سلول‌های سرطانی سرتاسر بدن حمله کنند؛ یا به صورت اختصاصی فقط قسمت‌های سرطانی را هدف قرار دهند.

داروهای دکتر متخصص شیمی درمانی چگونه کار می‌کند؟

داروهای شیمی درمانی می‌توانند:
تقسیم سلولی را معیوب کنند یا از آن جلوگیری کنند. این کاری است که داروهایی با سمیت سلولی انجام می‌دهند.
منبع غذای سلول را هدف قرار دهند و اجازه ندهند هورمون‌ها و آنزیم‌های لازم به سلول سرطانی برسد.
سلول‌های سرطانی را ترغیب به خودکشی کنند. در اصطلاح پزشکی به این امر خزان یاخته‌ای می‌گویند.
جلوگیری از تشکیل و رشد مویرگ‌های تازه که وظیفه‌ی خون‌رسانی به غده‌ی سرطانی را به عهده دارند. البته تاثیرگذاری این روش در سال‌های اخیر مورد تردید قرار گرفته است.

دکتر-متخصص-شیمی-درمانی-دکتر-هلاله-خوشبخت
روش های تزریق داروهای شیمی درمانی

دارو همچنین از روش‌های زیر ممکن است به بیمار تزریق شود:

به صورت تزریق عضلانی به بازو، ران یا جایی دیگر.
به صورت اینتراکتال که دارو به به فضای خالی بین بافت‌هایی تزریق می‌شود که مغز یا ستون فقرات را پوشانده‌اند.
به صورت داخل صفاقی که دارو به صورت مستقیم به بخشی که روده‌ها، معده و کبد قرار دارند تزریق می‌شود.
به صورت تزریق داخل آن شریانی که به بخش سرطانی می‌رسد. دارو ممکن است توسط یک پمپ تزریق شود که پزشک مطمئن شود مقدار مناسبی از آن به عضو سرطانی خواهد رسید.
اگر احتیاج باشد بیمار تزریق مداوم یا تزریق وریدی طولانی‌مدت داشته باشد، باید پمپ را برای چند هفته یا ماه با خود داشته باشد. شخص می‌تواند هنگام دریافت دارو از طریق پمپ، راه برود.

وسایلی که در این روش استفاده می‌شوند یک کاتتر، یک خط مرکزی و یک پورت مخصوص است.

این پورت یک لولۀ نازک، نرم و منعطف پلاستیکی است که وارد رگ می‌شود.

عوارض شیمی درمانی

برخی از عوارض شیمی درمانی به شرح زیر است:

عوارض جانبی شیمی درمانی

انواع دارو ، عوارض جانبی متفاوتی را به دنبال دارند. اما تجربه هر فرد می تواند متفاوت از دیگری باشد. عوارض جانبی رایج شیمی درمانی شامل موارد زیر می باشد:

خستگی | احساس خستگی شایع ترین عوارض جانبی شیمی درمانی است.

درد | در بعضی مواقع باعث درد می شود که شامل موارد زیر می باشد:

سردرد

درد عضلانی

دل درد

درد ناشی از آسیب عصبی مانند سوزش، بی حسی یا درد در انگشتان دست و پا.

زخم دهان و گلو | این روش درمانی می تواند به سلول های داخل گلو و دهان آسیب برساند و این امر باعث ایجاد زخم دردناک در این نواحی می شود.

اسهال | برخی از انواع  کموتراپی باعث ایجاد حرکات شل یا آبکی روده می شوند. جلوگیری از اسهال یا درمان زودرس آن به از بین رفتن بیش از حد آب بدن کمک می کند. همچنین در پیشگیری از بقیه مشکلات سلامتی بسیار موثر خواهد بود.

تهوع و استفراغ | کموتراپی می تواند باعث استفراغ و حالت تهوع شدید شود. اینکه آیا شما این عوارض جانبی را دارید و به چه میزان، بستگی به نوع داروها و دوز مصرفی آنها دارد. تجویز داروهای درست قبل و بعد از هر دوز شیمی درمانی معمولاً از تهوع و استفراغ جلوگیری می نماید.

یبوست | داروها می توانند باعث یبوست شوند که به معنی کافی نبودن حرکات روده یا دشواری حرکات روده است.

اختلالات خونی | مغز استخوان، بافتی اسفنجی داخل استخوان های شما می باشد که سلول های خونی جدید را می سازد. کموتراپی این فرآیند را تحت تأثیر قرار می دهد، بنابراین ممکن است به علت داشتن تعداد کم گلبول خون، دچار عوارض جانبی شوید.

از دست دادن اشتها | ممکن است کمتر از حد معمول غذا بخورید، اگر این مشکل را طی درمان داشته باشید ممکن است وزن خود را از دست داده و مواد لازم مورد نیاز بدن خود را دریافت نکنید. همچنین، ممکن است توده عضلانی و قدرت خود را از دست بدهید.

ریزش مو | برخی از انواع داروها باعث ریزش موی کل بدن شما می شود. ریزش مو معمولاً چند هفته پس از اولین شیمی درمانی آغاز می شود.

کلاه سرد

کلاه سرد میتواند تا حدود 50 درصد از ریزش موهای بدن در حین شیمی درمانی جلوگیری نماید.

بهترین متخصص شیمی درمانی در تهران

بهترین دکتر شیمی درمانی