مشاهده و انتخاب فهرست مطالب سایت
سرطان سینه دکتر متخصص سرطان سینه دکتر هلاله خوشبخت

سرطان سینه چیست؟ درگیری اعضای بدن در سرطان پستان چگونه است؟

سرطان سینه چیست؟

سرطان سینه و پستان چیست و چگونه بدن بیمار را درگیر می‌کند؟ سرطان سینه یا سرطان پستان از پستان شروع می شود و می تواند بدن را درگیر کند. زمانی که رشد یک سلول در بدن از کنترل خارج می شود، سرطان آغاز می شود.

سرطان پستان به صورت توده ای احساس می شود و با روش های مختلفی می توانیم این بیماری را شناسایی کنیم. در ادامه در نظر داریم  صفر تا صد این سرطان را مورد بررسی قرار دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و البته آشنایی با روش های پیشگیری و درمان سریع، با ما همراه باشید.

قابل ذکر است که اغلب توده های سرطانی ایجاد شده خوش خیم هستند و نگرانی چندانی ندارند. تومورهایی که غیر سرطانی هستند معمولا دارای رشد غیر طبیعی بوده و خارج از پستان پخش نمی شوند. البته برخی از این توده های خوش خیم می توانند خطر ابتلا به سرطان سینه را در بانوان افزایش دهند. به همین دلیل باید در اسرع وقت اقدامات درمانی دنبال شود.

سرطان سینه چیست

روش های تشخیص سرطان پستان شامل چه مواردی است؟

سرطان سینه چه علتی دارد؟ روش های تشخیص آن شامل چیست؟ در بسیاری از موارد فردی که به این بیماری مبتلا شده است هیچ گونه سابقه ی خانوادگی یا ریسک فاکتورهای موجود را ندارد. به همین دلیل نمی توان علت بروز این سرطان را به طور دقیق مشخص کرد. از جمله مهمترین ریسک فاکتورهای سرطان پستان می توان موارد زیر را نام برد:

  • جنسیت
  • سن
  • سابقه ی خانوادگی

معمولا بانوان بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. با بالا رفتن سن فرد، احتمال ابتلا به این بیماری افزایش می یابد. سابقه ی خانوادگی از دیگر علل ابتلا به سرطان پستان است. زمانی که عادت ماهانه در افراد در سنین پایین شروع می شود و یائسگی در سنین بالا رخ می دهد. احتمال ابتلا به این بیماری نیز بیشتر خواهد بود. خانم هایی که بعد از سن 30 سالگی بچه ای ندارند و روش های پیشگیری را در اولویت قرار داده اند، نیز به مراتب در معرض این بیماری هستند.

 

این سرطان از کجا شروع می شود؟

سرطان سینه به عنوان یکی از سرطان های رایج بانوان از بخش های گوناگون پستان شروع شود. به همین دلیل روش های درمانی نیز می تواند متغیر باشد. اغلب سرطان های پستان جزو سرطان های مجاری یا به عبارت دیگر داکتال هستند. از دیگر انواع سرطان های پستان می توان تومورهای فیلودس یا آنژیوسارکوم را نام برد. روش های تشخیص هر یک از این سرطان ها متفاوت است.

برخی از سرطان ها نیز در بافت های دیگر پستان شروع می شوند که معمولا از آنها به عنوان سرطان پستان یاد نمی شود. سرطان در هر ناحیه ای از بدن می تواند سبب بروز توده هایی شود.  با استفاده از روش هایی مانند غربالگری و و ماموگرافی می توان وجود انواع مختلف از سرطان های سینه را به راحتی شناسایی کرد.

 

درمان-سرطان-سینه-پستان-دکتر-هلاله-خوشبخت
ابتلا به سرطان سینه 1

سرطان پستان چگونه گسترش می یابد؟

زمانی که سلول های سرطانی به خون راه پیدا می کند می توانند به سایر بخش های بدن نیز راه یابند. سیستم لنفاوی منبع پخش این نوع از سلول های است. در این سیستم، مایع شفافی که شامل سلول های سیستم ایمنی و مواد زاید است، سلول های سرطانی فرصتی برای شیوع خواهند داشت. سلول های سرطانی می توانند وارد این عروق شوند و از طریق آنها به نقاط مختلف بدن راه یابند.

زمانیکه پزشک تشخیص دهد که این سرطان در برخی از غدد لنفاوی موجود است در این صورت برنامه ی درمانی شما متناسب با شرایط موجود تغییر خواهد کرد. پزشک نیازمند جراحی و برداشتن چند غده ی لنفاوی است تا بتواند شیوع این بیماری را تشخیص دهد. ناگفته نماند هرچه غدد لنفاوی بیشتری با سرطان پستان دخیل شوند در این صورت احتمال پخش این بیماری در سایر نقاط بدن نیز بیشتر خواهد بود.

مهمترین علائم ابتلا به سرطان پستان

سرطان سینه یکی از سرطان های رایج در بین بانوان است. در بسیاری از موارد قبل از اینکه سرطان ظاهر شود، با استفاده از علائم خاص می توان به وجود این بیماری پی برد. از جمله علائم رایج که می توان به وجود این سرطان مشکوک شد می توان یافتن توده در سینه یا ناهنجاری های حاصل در تست ماموگرافی را نام برد.

البته علائم دیگری نیز موجود است که مهمترین  عبارت اندرز:

  • ترشح سینه

  • تورفتگی در نوک پستان

  • چروکیده شدن پوست سینه

  • تغییر در بافت پستان

  • درد در نوک پستان

  • حفره حفره شدن پوست سینه

ناگفته نماند همه ی توده ها، سرطانی نیستند. به همین دلیل باید اقدامات لازم برای تشخیص این بیمار توسط پزشک انجام شود. در صورت مشاهده ی هر یک از این روش ها، حتما سعی کنید بلافاصله با متخصص درمان سرطان سینه خانم دکتر هلاله خوشبخت در این حوزه در تماس باشید.

درمان سرطان سینه

راهکارهای درمان چیست؟

روش های درمانی مختلفی برای سرطان سینه موجود است که از مهمترین آنها می توان موارد زیر را نام برد:

 پزشک مربوط بعد از انجام اقدامات لازم می تواند مناسب ترین روش را برای درمان انتخاب کند. کاربرد هر یک از روش های درمانی متفاوت است.

چه روشی برای پیشگیری از سرطان سینه می دانید؟

سرطان سینه می تواند یک بیماری کشنده باشد. به همین دلیل لازم است اقدامات مربوط به منظور پیشگیری از ابتلا به آن را جدی بگیرید. داشتن سبک زندگی سالم از مهمترین اقداماتی است که می توانید در اولویت قرار دهید.

اضافه وزن و چاقی  می تواند شرایط را برای ابتلا به سرطان پستان تشدید کند. افرادی که مشروبات الکلی به مقدار زیاد مصرف می کنند نیز به عنوان یک کاندیدای اصلی برای ابتلا به سرطان سینه هستند.

می توانید با ورزش های منظم، درصد بروز این بیماری را به مقدار زیاد کاهش دهید. ناگفته نماند افرادی که در ناحیه ی فوقانی خود تحت رادیولوژی قرار می گیرند ممکن است با هر گونه بی توجهی به راحتی به این بیماری گرفتار شوند.

در این بخش از مقاله سعی کرده ایم توضیحات جامع در مورد سرطان پستان یا سینه را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. در صورت مشاهده ی هر یک از علائم یاد شده، حتما با پزشک مربوط در ارتباط باشید. هر چه اقدامات لازم برای درمان در کوتاهترین مدت زمان انجام شود، به مراتب درمان با موفقیت بیشتری روبرو خواهد شد. 

دکتر متخصص ایمونوتراپی دکتر متخصص جدیدترین و بهترین روش درمان سرطان
لوگوی وبسایت دکتر هلاله خوشبخت

0 نظر

کلینیک و مطب دکتر خوشبخت متخصص درمان سرطان

لوگوی وبسایت دکتر هلاله خوشبخت

تهران - خیابان بهشتی - روبروی درب   متروی سهروردی - پلاک 155

شنبه : 3 عصر – 6 عصر

دوشنبه : 3 عصر – 6 عصر

چهارشنبه : 3 عصر – 6 عصر

به غیر ایام تعطیل و بین تعطیل - بعد از اخذ نوبت اینترنتی حتما تماس بگیرید و تاییدیه نوبت را از منشی مطب اخذ نمایید.

تماس