مشاهده و انتخاب فهرست مطالب سایت
متخصص رادیوتراپی و انکولوژی چیست ؟ آشنایی با این تخصص

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی چیست؟

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی چیست ؟ شاید شما هم تا به حال نام متخصص رادیوتراپی و انکولوژی را شنیده باشید و این سوال برای شما مطرح شده باشد که این دو نوع تخصص چه چیزی هستند و چه فعالیتی را انجام می دهند؟ بسیاری از افراد متخصص انکولوژی را با متخصص رادیوتراپی و انکولوژی اشتباه می کنند و تصور می کنند که این دو تخصص یکی هستند.

شاید هدف نهایی این دو تخصص مشابه با هم باشند، ولی باز هم این دو تخصص با هم تفاوت هایی دارند. در ادامه این مقاله قصد داریم بیشتر در رابطه با متخصص رادیوتراپی و انکولوژی چیست؟ صحبت کنیم! پس اگر قصد دارید این دو تخصص را بشناسید، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی چیست ؟

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی چیست؟

دو نوع تخصصی که بسیار برای درمان و تشخیص سرطان حائز اهمیت می باشند، تخصص رادیوتراپی و تخصص انکولوژی می باشند. این دو تخصص معمولا برای تشخیص، درمان و یا بهبود بیماران مبتلا به سرطان وظایفی را بر عهده دارند. به دلیل اینکه هر دوی این تخصص ها برای بهبود بیماران مبتلا به سرطان مورد استفاده قرار می گیرند، برخی از مردم این دو تخصص را با هم اشتباه می گیرند. ولی واقعیت این است که این دو تخصص با هم تفاوت های زیادی دارند. در ادامه تعریف متخصص رادیوتراپی و انکولوژی چیست را ارائه می کنیم.

تعریف تخصص انکولوژی

انکولوژی یکی از انواع تخصص های علم پزشکی است که برای بیماران مبتلا به سرطان به وجود آمده است. انکولوژی با نام سرطان شناسی نیز شناخته می شود که برای پیشگیری، تشخیص و یا درمان سرطان مورد استفاده قرار می گیرد.

تخصص انکولوژی فقط بر اساس روش های دارویی اقدام به درمان بیماران مبتلا به سرطان می کند که البته در بسیاری از سرطان ها صرفا درمان دارویی جوابگو نیست و درمان درست به همراه رادیوتراپی و یا جراحی و یا هر دوی آنها تکمیل میشود.

تعریف تخصص انکولوژی

آشنایی با وظایف متخصص انکولوژی

متخصص انکولوژی که با نام انکولوژیست نیز شناخته می شود، دارای وظایف مشخصی است. متخصصین این رشته پزشکی، می بایست بتوانند از تمام توان علمی خودشان استفاده کنند و به تشخیص بیماری سرطان و درمان این بیماری کمک کنند. در ادامه این مقاله قصد داریم، وظایف مختلف یک متخصص انکولوژی را شرح دهیم.

  • متخصص انکولوژی ممکن است از افراد بخواهد که اقدام به انجام آزمایش ها و تصویربرداری ها جهت تشخیص سرطان کنند.

  • توضیح دادن به بیمار در رابطه با روش تشخیص، نوع و مراحل تشخیص بیماری سرطان از وظایف یک پزشک حاذق می باشد.

  • در صورتی که بیماری سرطان بیمار تشخیص داده شود، لازم است که شرایط درمان و طرح درمان با بیمار مطرح شود.

  • از دیگر وظایف یک متخصص انکولوژی این است که بهترین روش درمانی را برای بیمار بر اساس شرایط بیمار تعیین کند. روش های درمانی مختلفی برای درمان سرطان مورد توصیه پزشک قرار می گیرند که از جمله آن ها می توان به پرتو درمانی ، شیمی درمانی و درمان های دارویی و یا جراحی اشاره کرد.

پیگیری کلیه روند درمان برای شناسایی و تشخیص بیماری و کنترل عوارض بیماری بسیار حائز اهمیت می باشد که باید توسط متخصص رادیوتراپی انکولوژی انجام شود.

تعریف تخصص رادیوتراپی

تعریف تخصص رادیوتراپی

رادیوتراپی یکی از انواع تخصص هایی هستند که البته در زیر شاخه انکولوژی یا سرطان شناسی قرار می گیرد. رادیوتراپی شامل یک سری از روش های درمانی است که برای بیماران مبتلا به سرطان مورد استفاده قرار می گیرند.

افراد مبتلا به بیماری سرطان، از تخصص دکتر رادیوتراپی برای بهبود شرایط جسمی خودشان و از بین بردن توده های سرطانی استفاده می کنند. رادیوتراپی برای سرطان های مختلفی از جمله سرطان پستان، سرطان مثانه، سرطان مغز و … مورد استفاده قرار می گیرد.

وظایف متخصص رادیوتراپی چیست؟

رادیوتراپی یکی از روش های درمانی است که توسط متخصص رادیوتراپی و انکولوژی برای فرد بیمار تعیین می گردد. یک دکتر پرتودرمانی باید بر اساس تشخیص های انجام شده توسط خود، روش درمان مناسب را در پی بگیرند.

رادیوتراپیست، با کمک روش پرتو درمانی به بیماران مبتلا به سرطان برای درمان این بیماری کمک می کنند. در این روش، از پرتوهای درمانی مشخص برای درمان تومورهای خوش خیم یا تومورهای بدخیم استفاده می شود. در صورتی که نیاز به انجام جراحی برای خارج کردن توده های سرطانی باشد، می توان با کمک پرتودرمانی، اندازه تومور را کاهش داد. بنابراین، از جمله وظایفی که می توان برای یک متخصص رادیوتراپی اشاره کرد، شامل موارد زیر می باشند.

  • طراحی درمان بر اساس تشخیص متخصص رادیوتراپی انکولوژی ( و نه متخصص انکولوژی تنها)

  • انجام طرح درمانی توصیه شده بر اساس نیاز بیمار

  • هدایت درست بیمار برای استفاده و یا عدم استفاده از روشهای دارویی یا جراحی قبل یا بعد از پرتودرمانی

  • پیگیری حالت های جسمی بیماران مبتلا به سرطان در هنگام انجام روند پرتو درمانی

  • ارائه توصیه های پزشکی برای درمان این بیماری

  • کمک به بیماران برای کاهش عوارض پرتو درمانی

  • توضیح دادن به بیماران برای انجام امور مربوط به درمان پس از انجام پرتو درمانی

تفاوت متخصص رادیوتراپی و انکولوژی با متخصص آنکولوژی

تا به اینجای مقاله سعی کردیم با روش های مناسب و با سادگی، تخصص رادیوتراپی و انکولوژی را شرح دهیم و تفاوت آنرا با تخصص آنکولوژی تنها مشخص کنیم. به طور کلی، متخصص رادیوتراپی انکولوژی (رادیوانکولوژی) و متخصص انکولوژی (فقط انکولوژی) هر دو به بیماران مبتلا به سرطان کمک می کنند تا بهتر درمان شوند. پس یکی از شباهت های اصلی این دو تخصص این است که هر دو برای درمان بیماری های سرطانی به بیماران کمک می کنند.

در کنار این موضوع، متخصص رادیوتراپی و انکولوژی و متخصص انکولوژی (فقط انکولوژی) با هم تفاوت های بسیار زیادی دارند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

  • متخصص انکولوژی فقط روند تشخیص تا درمان بیماری سرطان را با دارو انجام دهد. ولی متخصص رادیوانکولوژی ، علاوه بر تبحر در این امر ، درمان رادیوتراپی را نیز برای درمان بیماران مبتلا به سرطان ارائه می کند. 

  • فعالیت تخصص انکولوژی بیشتر علمی است. ولی فعالیت تخصص رادیوتراپی بیشتر عملی. لذا بهتر است که از ابتدا متخصص رادیوانکولوژی ، مراحل مربوط به درمان بیماری سرطان را انجام دهد. به عبارت دیگر، متخصص رادیوتراپی انکولوژی هم به امور علمی درمان واقف است و هم امور عملی آن و این یک مزیت بزرگ برای بیمارانی است که از ابتدای امر که متوجه وجود سرطان شدند، به متخصص رادیوتراپی و انکولوژی مراجعه کنند.

  • رادیوتراپی بیشتر یک روش درمانی محسوب می شود. ولی انکولوژی یک روش تشخیصی و درمانی دارویی برای بیماران مبتلا به سرطان است. لذا پزشکانی که دارای تخصص انکولوژی تنها هستند، در نهایت نیاز به یک متخصص رادیوتراپی خواهند داشت تا درمان سرطان را کامل کنند . پس چه بهتر است که بیماران از اول برای تشخیص و درمان به متخصص رادیوانکولوزی مراجعه نمایند .

نتیجه گیری

با توجه به اهمیت تخصص رادیوانکولوژی، در این مقاله بیشتر در رابطه با این تخصص صحبت کردیم. اگر برای شما هم این سوال مطرح شده بود که متخصص رادیوتراپی و انکولوژی چیست؟ قطعا با خواندن این مقاله به پاسخ سوال خود دست پیدا کردید.

از طرفی نیز متوجه شدید که با توجه به اهمیت وجود پرتودرمانی در کنار انکولوژی، این متخصص های رادیوتراپی انکولوژی هستند که مسیر درمان را برای بیماران مبتلا به سرطان راحتتر میکنند و درمان صحیح تری اتفاق می افتد.

 

لوگوی وبسایت دکتر هلاله خوشبخت

2 دیدگاه ها

  1. علی تهرانی

    خانم دکتر درجه یک

    پاسخ

دنبالک ها / پینگ

  1. بهترین مرکز رادیوتراپی در تهران و مجهزترین مرکز پرتودرمانی | لیست مراکز - […] متخصص رادیوتراپی و انکولوژی چیست […]

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلینیک و مطب دکتر خوشبخت متخصص درمان سرطان

لوگوی وبسایت دکتر هلاله خوشبخت

تهران - خیابان بهشتی - روبروی درب   متروی سهروردی - پلاک 155

شنبه : 3 عصر – 6 عصر

دوشنبه : 3 عصر – 6 عصر

چهارشنبه : 3 عصر – 6 عصر

به غیر ایام تعطیل و بین تعطیل - بعد از اخذ نوبت اینترنتی حتما تماس بگیرید و تاییدیه نوبت را از منشی مطب اخذ نمایید.

تماس