مشاهده و انتخاب فهرست مطالب سایت
بهترین دکتر متخصص تومور مننژیوم

بهترین دکتر متخصص سرطان مننژیوما | علل و درمان تومور مننژیوم​

بهترین دکتر متخصص سرطان مننژیوما (تومور مننژیوم) بیان میکند :

مننژیوم یکی از انواع تومورهای مغزی

مننژیوما | مننژیوم

تومورهای مغزی مننژیوما تومورهای اولیه مغزی هستند که حدود یک سوم تومورهای این ناحیه (مغز) را شامل میشوند و به اخصار به آنها سرطان مننژیوما گفته میشود . با اینکه اکثر این تومورهای مننژیوم خوش خیم هستند اما با در نظر گرفتن این نکته که در کدام قسمت از مغز قرار گرفته اند میتوانند باعث ایجاد علایم مهمی در فرد بیمار شوند. به گونه ای که بررسی و انجام درمان با رادیوتراپی علاوه بر جراحی در اولویتهای پروتکل های درمانی دکتر متخصص سرطان قرار بگیرد .

میزان بروز این نوع از تومور مغزی در خانمها 2 تا 3 برابر بیشتر از آقایان گزارش شده است. این تومور ها از پرده های اطراف مغز منشا میگیرند و چون به این پرده ها مننژ گفته میشود این سرطان را مننژیوما نامیده اند.

علل-ایجاد-تومور-مغزی

علل-ایجاد-تومور-مغزی

علل ایجاد تومورمغزی مننژیوما

مهم ترین عامل و منشا تومورهای مننژیوم

از جمله مهمترین عوامل در شکل گیری این نوع از سرطان و تومور مغز قرارگرفتن در معرض تابش های یونی می باشد. مانند کسانی که بعد از وقایع بمب اتمی زنده مانده اند. و یا کودکانی که به دلیل تومورهای خونی تحت تابش رادیوتراپی (پرتودرمانی) قرار گرفته اند. و یا کسانی که به دلیل کچلی با رادیوتراپی (پرتو درمانی) بیماری آنها درمان شده است. اینها چند نمونه از مواردی هستند که احتمال ایجاد تومور مغزی و سرطان مننژیوما در آنها افزایش پیدا میکنند.

حتی دیده شده است که افرادی که در سنین جوانی و نوجوانی به علت تومورهای سر و گردن احت درمان رادیوتراپی و پرتودرمانی قرار گرفته اند نیز تا حدود کمی در معرض ابتلا به تومور مغزی از نوع مننژیوما هستند.

عوامل دیگرمننژیوما

عوامل دیگریکه احتمال وجود تومور مغزی مننژیوما را افزایش میدهند :

  1. سرطان سینه و پستان
  2. چاقی
  3. سابقه ضربه شدید به مغز
  4. استفاده نادرست از تلفن همراه
عوامل-دیگر-تومور-مغزی-مننژیوما

انواع مننژیوما

بر اساس تقسیم بندی سازمان بهداشت جهانی WHO تومور مننژیوما به سه دسته تقسیم میشوند:

  1. کاملا خوش خیم ( گرید 1 )
  2. خوش خیم با احتمال گسترش در قسمتهای دیگر مغز ( گرید 2 )
  3. بدخیم = تومورهای بسیار تهاجمی مننژیوما ( گرید 3 )

بیشترین نگرانی از بابت مننژیوما

در بیماری تومور های مغزی مننژیوما بیشترین نگرانی از احتمال عود بیماری (بازگشت مجدد بیماری پس از درمان) است. که به ویژه در مننژیومای نوع 3 این احتمال عود بسیار بالاست . در این نوع تومور مغزی احتمال عود موضعی 54 تا 90 درصد گزارش شده است.

علل و درمان تومور مننژیوم 

بهترین دکتر متخصص سرطان مننژیوما ارایه کاملی از علل و درمان تومور مننژیوم دراختیار شما قرار میدهد. شما میتوانید روی باکس زیر کلیک کنید و این مقاله کامل را مطالعه نمایید.

 
ارایه بهترین خدمات درمانی مننژیوما

علایم بالینی مننژیوما 

از نظر علایم بالینی با توجه به اینکه تومور مننژیوما از کدام قسمت مغز منشا میگیرد علایم متفاوتی از خود بروز میدهد. اما در حالت کلی مننژیوما به دلیل رشد آهسته ای که دارد در اکثر موارد ممکن است بدون علامت باشند و بصورت کاملا تصادفی کشف شوند. به ویژه در گرید 1 که احتمال اینکه تومور مغزی بدون علامت باشد بسیار زیاد است.

علایم عمومی مننژیوما :

  1. تغییرات در بینایی
  2. تغییرات در شنوایی
  3. اختلال بویایی
  4. ضعف در اندامها

درمان مننژیوما 

درمان تومور مغزی مننژیوما بر اساس گرید و علایم بالینی متفاوت خواهد بود. در نوع گرید 1 در صورتیکه سایز تومور کوچک باشد و بیمار بدون علایم بالینی باشد و شواهدی از ورم مغزی دیده نشود و در کا حالت تهاجمی نداشته باشد میتوانیم بیمار را با دارو و معاینات خاص و منظم تحت پیگیری قرار دهیم. در این گرید زمانی از جراحی یا رادیوتراپی استفاده میشود که در تصاویر ام آرآی MRI و یا معاینات پزشکی تهاجم تومور مننژیوما قابل رویت باشد. در این حالت ترجیح بر این است که ابتدا بیمار تحت جراحی قرار بگیرد و سپس در صورت نیاز درمان با رادیوتراپی پرتودرمانی تکمیل گردد.

انواع-مننژیوما-1
نوبت دهی دکتر خوشبخت متخصص سرطان

درمان تومورمغزی گرید 2 و 3

در گریدهای 2 و 3 درمان اصلی و قظعی تومور مغزی مننژیوما ابتدا جراحی مغز خواهد بود و سپس رادیوتراپی جهت پاکسازی محل تومور مورد اسفاده قرار میگیرد. حتی اگر بیمار فاقد علایم بالینی ظاهری باشد. چرا که دیده شده است حتی با جراحی کامل احتمال عود و بازگشت بیماری مننژیوما زیاد است و لذا درمان رادیوتراپی پرتو درمانی برای این نوع تومور مغزی بسیار حایزاهمیت است.

مننژیوما

نکته پایانی

پیگیری بیمار

بیمار میبایست بعد از درمان در ابتدا هر سه ماه یکبار و سپس هرشش ماه یکبار و در نهایت سالیانه یکبار در کل مدت عمر طبیعی خود تحت معاینات منظم قرار بگیرد تا احتمال عود تومور مغزی بررسی گردد. این معاینات شامل ام آر آی MRI و معاینات تخصصی دیگر میباشد.

نظرات برای دکتر هلاله خوشبخت

تماس