سرطان-روده-بزرگ

بهترین دکتر متخصص سرطان روده بزرگ

بهترین دکتر متخصص سرطان روده بزرگ :

سرطان روده بزرگ چهارمین سرطان شایع شناخته شده و دومین علت مرگ ناشی از سرطان است!

از مهم‌ ترین علت‌های بروز سرطان روده بزرگ به موارد زیر می توان اشاره کرد:

علل ابتلا به سرطان روده بزرگ

وجود پولیپ های متعدد در روده بزرگ

بیماری های التهابی روده که مهمترین آنها کولیت اولسروز و کولون هستند

سیگار و الکل

مصرف زیاد گوشت قرمز

نداشتن فعالیت فیزیکی

چاقی بیش از حد

و بیماری دیابت

نکته ی بسیار مهم اینکه روش درمان سرطان روده بزرگ با سرطان رکتوم (انتهای روده بزرگ) بسیار متفاوت است. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با درمان سرطان رکتوم (انتهای روده) اینجا و یا روی باکس زیر کلیک کنید.

سرطان-روده-بزرگ-از-علائم-تا-درمان

علائم و نشانه های سرطان روده بزرگ

اما از نظر علائم بالینی اکثر بیمارانی که در مراحل اولیه هستند شکایتی ندارند و در غربالگری با کلونوسکوپی این بیماری تشخیص داده می‌شود در موارد پیشرفته علائم بیمار به صورت خونریزی از روده، تغییر اجابت مزاج ، کم خونی و دردهای شکمی است.

تشخیص سرطان روده بزرگ

مهمترین راه تشخیصی این بیماری کلونوسکوپی و بیوپسی از ضایعات مشغول است پس از اینکه اثبات شد، ضایعه از نظر بدخیمی مثبت است یعنی در بافت شناسی و پاتولوژی سلول های بدخیم رویت شد بیمار جهت ارزیابی گسترش تومور تحت سی تی اسکن تمام بدن قرار می‌گیرد یعنی از قفسه سینه، شکم و لگن سی تی اسکن با ماده حاجب خوراکی و تزریقی انجام می‌شود.

همچنین تومور مارکر به نام cea که ماده ای است از سلول های تومورال در روده بزرگ ترشح می شوند در خون چک می شوند.

البته پیشرفت‌هایی که در زمینه جراحی انجام شده این امکان را به بیمار می‌دهد که چنانچه ضایعات در بافت‌های دیگر اندک و کوچک باشد امکان جراحی برداشت این متاستازها نیز برای بیمار فراهم شود این مسئله منجر به افزایش بقای بیمار می گردد.

درمان سرطان روده بزرگ

چنانچه بیماری تنها در روده بزرگ باشد، اولین اقدام درمانی جراحی است بدین صورت که تقریباً نصفی از روده بزرگ خارج و غدد لنفاوی نیز تخلیه می شود. سپس بر اساس جواب پاتولوژی تصمیم‌گیری درباره شیمی درمانی اتخاذ می‌گردد.

اگر غدد لنفاوی درگیر شده باشند و یا سلول های تومورال از لایه عضلانی روده بزرگ گذشته باشند بیمار می‌بایست تحت شیمی درمانی به مدت ۶ ماه قرار بگیرد. رژیم های شیمی درمانی که برای این بیماران استفاده می‌شود معمولاً ترکیب دو یا سه دارو است در پایان شش ماه درمانی شیمی درمانی سپس بیمار پیگیری می شود به این صورت که در دو سال هر ۳ تا ۶ ماه باید بیمار معاینه شده و از نظر تومور مارکر cea چک شود.

همچنین سی تی اسکن تمام بدن هر ۶ ماه تا ۲ سال درخواست می گردد کلونوسکوپی یک سال بعد از جراحی می بایست انجام شود و محل جراحی در کلونوسکوپی مشخص گردد این روند درمان در بیماری است که بیماری تنها در روده بزرگ وجود دارد.

در پایان بگوییم که؛ سرطان روده بزرگ جز آن دسته سرطان هایی هست که با کلونوسکوپی و غربالگری منظم قابل تشخیص است و چنانچه در مراحل اولیه تشخیص داده شود به خاطر درمان های موفقی که وجود دارد بقای بیماران بسیار عالی خواهد بود.