سرطان-معده

سرطان معده

بهترین دکتر سرطان معده در تهران

بهترین متخصص سرطان معده در تهران

سرطان معده : معده قسمتی از دستگاه گوارش است که پس از مری قرار گرفته و هضم غذا در آن ناحیه آغاز می شود. سرطان معده پنجمین سرطان شایع دنیاست، مهمترین علت که می توان برای سرطان معده متصور شد، استفاده از غذاهای نمکی و نیترات است، کاهش مصرف میوه و سبزی، چاقی، سیگار و الکل و عفونت یا باکتری اچ.پیلوری از دیگر علل سرطان معده است.

حدود یک چهارم بیمارانی که مبتلا به سرطان معده می شوند، سابقه زخم معده را گزارش می دهند، به همین خاطر است که بیمارانی که دچار زخم معده می شوند بهتر است که زخم های خود را به صورت کامل و علمی درمان کنند.

سرطان-معده؛-علل-علائم-و-درمان

علائم سرطان معده

از علائم بالینی که برای سرطان معده انتظار داریم مشاهده نماییم، کاهش وزن و درد شکمی است. درد شکمی معمولا در ناحیه زیر جناق بوده و در موارد پیشرفته شدت آن افزایش پیدا می کند. حالت تهوع و عدم تحمل به غذا از دیگر علائم بالینی سرطان معده است.

سرطان معده می تواند ایجاد خونریزی نمایید، معمولا این خونریزی به صورت مخفی بوده که منجر به کم خونی شده و یا گاهی به صورت آشکارا بروز می کند که بیمار شرح حالی از استفراغ خونی یا مدفوع سیاه رنگ را به متخصصین انکولوژی گزارش می دهد.

چنان چه سرطان معده در مراحل اولیه تشخیص داده شود که امکان جراحی بیمار وجود داشته باشد، بقای بیمار بسیار بالا خواهد بود. بنابراین در صورتی که دچار علائمی همچون درد زیر جناق و یا سوزش معده برای مدتی هستید که به درمان های اسید معده پاسخ ندادید حتما جهت آندوسکوپی مراجعه نمایید.

تشخیص سرطان معده

تشخیص قطعی سرطان معده با آندوسکوپی، بیوپسی یا نمونه گیری از ضایعه می باشد که در معده گزارش می شود، به طور معمول پس از تایید بافت شناسی و رویت سلول های بدخیمی فرد به عنوان مبتلا به سرطان معده گزارش می شود.

در این زمان می بایست از نظر میزان گستردگی تومور بررسی های لازم انجام شود، از روش های تشخیصی مختلفی و مفیدی، استفاده می شود که عبارت است از: سی تی اسکن تمام بدن است و چنان چه دسترسی به پد سی تی اسکن وجود داشته باشد می توان از نظر گسترش تومور تمام بدن را با این وسیله تشخیصی بررسی کرد.

آزمایشات خون برای ارزیابی کارکرد کلیه و کبد نیز درخواست می شود، پس از اینکه این ارزیابی ها به اتمام رسید. تعیین اینکه بیمار کاندید جراحی شود یا درمان های انکولوژی مثل شیمی درمانی و یا رادیوتراپی را دریافت کند، بستگی به پاسخ ارزیابی تصویر برداری است.

درمان سرطان معده

درمان سرطان معده :

چنان چه تومور معده تنها در ناحیه معده باشد یعنی فقط جدارهای سطحی معده درگیر باشد، می توان در قدم اول جراحی را پیشنهاد داد، اما اگر درگیری از دیواره معده فراتر رفته باشد و غدد لنفاوی نیز درگیر شده باشد بهترین اقدام انجام شیمی درمانی و در بعضی موارد رادیوتراپی و سپس جراحی است.

تومورهای که در قسمت ابتدایی معده هستند بهتر است قبل از جراحی رادیوتراپی نیز شوند، بیمارانی که در ابتدا جراحی می شوند پس از گزارش پاتولوژی براساس یافت های بافت شناسی تصمیم گیری در مورد شیمی درمانی برای آن ها اتخاذ می گردد، به نحوی که اگر جدارهای عمقی معده نیز درگیر شده باشد و یا غدد لنفاوی نیز مثبت باشد، شیمی درمانی برای بیمار پیشنهاد می گردد.

رادیوتراپی که در معده انجام می شود عموما بیست و پنج جلسه است، بدین معنا که بیمار حدود پنج هفته تحت پرتودرمانی قرار می گیرد. به همراه رادیوتراپی از داروهای شیمی درمانی هفتگی استفاده می شود و در بعضی از موارد این داروها به صورت خوراکی و روزانه برای بیمار تجویز می شود تا میزان تاثیر اشعه برای معده افزایش یابد

با توجه به اینکه شیمی درمانی و رادیوتراپی سیستم ایمنی بیمار را تضعیف می کند، بهتر است CBC یا آزمایش خون در هر هفته یکبار انجام شود، عموما پروسه درمان حدود شش ماه به طول می انجماد، پس از اتمام درمان نیاز هست بیماران تحت پیگیری قرار گیرند، پیگیری در سرطان معده بدین صورت است که در دو سال اول هر سه تا شش ماه بیمار تحت معاینه بالینی قرار گرفته و سالی یک تا دو بار برای بیمار سی تی اسکن تمام بدن درخواست می گیرد.

نکته طلایی و پایانی درباره سرطان معده

در صورت این که جراحی بدین صورت انجام شده باشد که قسمتی از معده باقی گذاشته شود، آندوسکوپی سالیانه برای بیمار درخواست می گردد. به بیمار توصیه می کنیم با توجه به اینکه جراحی معده انجام گرفته حتما ویتامین B12 را نیز مصرف نمایید، زیرا ویتامین B12 در جدار معده جذب می شود و بیمارانی که معده ندارند ممکن است با کمبود ویتامین B12 مواجه شوند و جالب است بدانید که این ویتامین در خونسازی بسیار موثر است.

بهترین دکتر متخصص سرطان معده