مشاهده و انتخاب فهرست مطالب سایت
درمان قطعی سرطان رکتوم دکتر هلاله خوشبخت

درمان قطعی سرطان رکتوم کدام روش درمانی است؟ درمان سرطان رکتوم

درمان قطعی سرطان رکتوم یکی از موضوعاتی است که بیماران اطلاعات زیادی از آن ندارند. سرطان رکتوم یا راست روده از اقسام سرطان است که در افرادی با سن بالای 50 سال مشاهده می‌شود. همچنین این بیماری در آقایان شایع‌تر است. با این حال نمی‌توان هیچ قانون خاصی برای این نوع سرطان در نظر گرفت.

در بسیاری از موارد شاهد ابتلای افراد در سنین پایین به این بیماری بوده‌ایم. همچنین تعداد بانوان مبتلا به آن روز به روز افزایش پیدا می‌کند. با توجه به افزایش شیوع سرطان راست روده و کمبود مطالب آموزشی این صفحه را به معرفی این بیماری اختصاص می‌دهیم.

درمان قطعی سرطان رکتوم کدام روش درمانی است؟

درمان قطعی سرطان رکتوم کدام روش درمانی است؟

سرطان رکتوم (سرطان راست روده) چیست؟

سرطان رکتوم به رشد توده‌های سرطانی در بخش پایانی روده بزرگ اطلاق می‌شود. بخش ابتدایی روده بزرگ به کولون معروف است، اما بخش انتهایی آن رکتوم نام دارد. رکتوم قسمتی از روده است که مدفوع در آن ذخیره می‌شود. این بیماری نام‌های مختلفی دارد که سرطان راست روده و سرطان کولورکتال رایج‌ترین آن‌ها می‌باشد.

عموما سرطان رکتوم با ایجاد پولیپ‌های کوچک در بخش انتهایی روده بزرگ شروع می‌شود. پولیپ توانایی این را دارد که به یک سلول سرطانی مبدل گردد.

با توجه به ماهیت این سرطان شناسایی آن در مراحل اولیه بسیار سخت و پیچیده است. بنابراین غربالگری، خصوصا در سنین بالا برای درمان بیماری در مراحل اولیه ضروری خواهد بود. در ادامه با علائم سرطان رکتوم بیشتر آشنا می‌شویم.

سرطان رکتوم (سرطان راست روده) چیست؟

سرطان رکتوم (سرطان راست روده) چیست؟

علائم سرطان رکتوم چیست؟

خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی، درمان قطعی سرطان رکتوم دور از انتظار نیست. البته درمان در مراحل اولیه درگیری نتایج بهتری خواهد داشت. از سوی دیگر ماهیت این بیماری به گونه‌ای است که احتمال دارد تا سالیان سال هیچ علامتی از خود بروز ندهد. به همین دلیل انجام تست غربالگری بسیار حیاتی است.

در عین حال نشانه‌هایی در بیماران مبتلا به سرطان راست روده به ثبت رسیده است که اطلاع از آن می‌تواند مفید باشد. علائم زیر هر یک می‌تواند زنگ خطری برای افراد محسوب شود. بنابراین پس از مشاهده هر یک از آن‌ها سریعا به پزشک مراجعه کنید:

  • اسهال

  • یبوست

  • تغییر رنگ مدفوع

  • تغییر شکل ظاهری مدفوع

  • مشاهده خون در مدفوع

  • درد در ناحیه شکم

  • کاهش وزن بدون دلیل خاص

  • ضعف یا خستگی

  • احساس عدم تخلیه مناسب مدفوع

  • استفراغ

 

آیا سرطان رکتوم قابل درمان است؟

بله جواب مثبت است. درمان سرطان روده بزرگ نه تنها دور از دسترس نیست، بلکه با علم پزشکی امروز یک موضوع عادی محسوب می‌شود. بسیاری از افراد با ابتلا به بیماری‌هایی نظیر سرطان رکتوم امید خود را از دست می‌دهند. این در حالی است که امروزه روش‌های مختلفی برای درمان این بیماری ابداع شده است.

شیمی درمانی، عمل جراحی یا پرتودرمانی برای حذف توده‌های سرطانی مفید هستند. همچنین در برخی موارد روش‌های ترکیبی به همراه دارودرمانی برای بیمار تجویز می‌شود که روند بهبود را تسریع می‌بخشد. در کنار این روش‌های درمانی نباید از ایمونوتراپی و توموتراپی غافل شد. ایمونوتراپی یک روش درمانی نسبتا جدید است که برای درمان قطعی سرطان راست روده مورد استفاده قرار می‌گیرد. توموتراپی نیز می‌تواند مدل پیشرفته‌تری از پرتودرمانی لقب بگیرد.

آیا سرطان رکتوم قابل درمان است؟

آیا سرطان رکتوم قابل درمان است؟

متخصص انکولوژی خوب - دکتر هلاله خوشبخت - متخصص رادیوانکولوژی
نظرات برای دکتر هلاله خوشبخت

درمان قطعی سرطان رکتوم | درمان سرطان رکتوم

در این بخش قصد داریم شما را با روش‌‌های درمانی رایج جهت بهبود سرطان رکتوم آشنا کنیم. هر یک از روش‌های گفته شده مزایا و معایب خود را دارند که در این مطلب به طور مختصر و مفید به آن‌ها اشاره شده است. در صورت نیاز می‌توانید با مشورت پزشک از روش‌های ترکیبی نیز استفاده کنید:

عمل جراحی

عمل جراحی رایج‌ترین روش برای درمان سرطان کولورکتال است. در این روش پزشک تلاش می‌کند تا با استفاده از جراحی روده سلول‌های سرطانی را حذف کند. جراحی در برخی از موارد ابتلا می‌تواند مفید باشد، اما نه همیشه. به عنوان مثال در بیمارانی که سلول سرطانی در روده پخش شده باشد یا به دیواره روده نفوذ کرده باشد، این روش درمانی توصیه نمی‌شود.

در این شرایط عموما پزشک ناچار به حذف بخشی از روده و مقعد است. همچنین احتمال عود دوباره بیماری به دلیل محدودیت‌های پزشکی افزایش می‌یابد.

شیمی درمانی

بسیاری از افراد اعتقاد دارند درمان قطعی سرطان رکتوم به‌لطف شیمی درمانی میسر است. شیمی درمانی یک روش سیستماتیک محسوب می‌شود، به طوری که پزشک در طول دوره‌های مشخص به بدن فرد بیمار داروهای شیمیایی تجویز می‌کند. دارو معمولا به صورت تزریقی وارد بدن فرد شده و با سلولهای سرطانی مبارزه می‌کند.

اگرچه شیمی درمانی نسبت به سایر روش‌ها عوارض کمتری دارد، اما تاثیرگذاری آن نسبتا ضعیف است. اغلب از شیمی درمانی به عنوان یک روش مکمل در کنار سایر روش‌ها استفاده می‌شود.

شیمی درمانی از روش‌های درمان سرطان روده بزرگ

شیمی درمانی از روش‌های درمان سرطان روده بزرگ

پرتو درمانی

درمان سرطان روده بزرگ به کمک پرتودرمانی یکی دیگر از گزینه‌هایی است که در مراکز پزشکی از آن استفاده می‌شود. نوع رادیوتراپی در سرطان رکتوم شباهت زیادی با سایر روش‌های پرتودرمانی دارد. در این روش درمانی پرتوها با فرکانس مناسب به سلول سرطانی تابیده می‌شوند. اگرچه پرتودرمانی می‌تواند در کاهش میزان توده تاثیرگذار باشد، اما باز هم نمی‌توان روی آن به صورت قطعی نظر داد. پرتودرمانی یک روش مفید است، تنها در صورتی که سلول‌ها کاملا پخش نشده باشند. به عبارتی این روش درمانی زمانی مفید است که بیماری در مراحل اولیه قرار باشد.

ایمونوتراپی

یکی دیگر از راهکارهایی که برای درمان قطعی سرطان رکتوم از آن یاد می‌شود، ایمونوتراپی نام دارد. این روش نوین رویکرد متفاوتی نسبت به روش‌های دیگر دارد. در واقع ایمونوتراپی با هدف تحریک سیستم ایمنی بدن برای مقابله با توده‌های سرطانی انجام می‌شود.

در این روش از ریز موجودات زنده برای مبارزه با سرطان کمک می‌گیرند. به عبارتی ساده‌تر در این روش سیستم ایمنی از گلبول‌های سفید گرفته تا سیستم لنفاوی بسیج می‌شوند تا نسبت به حذف سرطان اقدام کنند.

بنابراین ایمونوتراپی یک روش درمانی بیولوژیک محسوب می‌گردد. در واقع ایمونوتراپی به جای سلول‌های سرطانی روی تقویت سیستم ایمنی بدن تمرکز می‌کند.

توموتراپی

در جواب این سوال که آیا سرطان رکتوم قابل درمان است؟ بد نیست به توموتراپی نیز به عنوان یک روش قابل اتکا اشاره کنیم. توموتراپی یک روش نسبتا جدید است که شباهت زیادی به پرتودرمانی دارد.

با این حال دقت و عملکرد توموتراپی چندین برابر پرتودرمانی خواهد بود. در این روش از یک دستگاه نظیر سی تی اسکن استفاده می‌شود تا با تابش دقیق پرتو به سلولهای سرطانی زمینه حذف آن فراهم گردد. این روش درمانی توانسته با عملکرد بالای خود مانند یک معجزه در درمان انواع سرطان برگزیده شود.

توموتراپی از روش‌های درمان سرطان روده بزرگ

توموتراپی از روش‌های درمان سرطان روده بزرگ

دارو درمانی

در انتهای لیست روش‌های درمانی باید به دارو درمانی به عنوان یکی از راه‌های درمان سرطان کولورکتال اشاره کنیم. داروهای مختلفی در سرطان روده بزرگ برای بیمار تجویز می‌شود که این داروها در دسته‌بندی‌های مختلف به بهبود بیمار کمک می‌کنند.

اگرچه دارو درمانی نیز می‌تواند راهکاری مفید و مثبت باشد، اما عموما به تنهایی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. دارو درمانی معمولا به عنوان مکمل در کنار سایر روش‌ها به کار گرفته می‌شود.

لیست داروهای سرطان روده بزرگ

نوع داروهای شیمی درمانی برای سرطان رکتوم کدام است؟ آیا تنها در شیمی درمانی از دارو استفاده می‌شود؟ همانطور که گفته شد، در 3 روش از روش‌های درمانی سرطان روده بزرگ از دارو به عنوان یک ابزار کاربردی جهت بهبود بیمار استفاده می‌شود. عملکرد هر دارو در این روش‌ها کاملا متفاوت است، بنابراین در هر کدام از مراحل گزینه‌های نسبتا متفاوتی تجویز خواهد شد. اما بهترین داروهای شیمی درمانی و ایمونوتراپی برای سرطان رکتوم کدام است؟ در ادامه برخی از آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • داروهای شیمی درمانی: شامل داروهایی نظیر فلوروراسیل و ایرینوتکان می‌شود.

  • داروهای هدفمند: شامل داروهایی نظیر پانیتوموماب و ستوکسیماب می‌شود.

  • داروهای ایمنی (ایمونوتراپی): شامل داروهایی جهت تقویت سیستم ایمنی می‌شود.

آیا ایمونوتراپی راه حل بهتری نسبت به شیمی درمانی یا جراحی است؟

موضوعی که این روزها بارها و بارها شنیده می‌شود، تفاوت درمان سرطان روده بزرگ با روش‌های مختلف است. بسیاری از محققان و پزشکان اعتقاد دارند ایمونوتراپی یک روش مفید و موثر می‌باشد که تاثیرات آن از روش‌های دیگر بیشتر است. فارغ از نظرات مختلفی که پیرامون روش‌های درمانی وجود دارد، باید به روش ایمونوتراپی احترام زیادی قائل باشیم. دقت کنید بسیاری از رویکردهایی که در درمان بیماران مبتلا به سرطان روده انجام می‌گیرد، معایب بزرگی به‌همراه دارند.

برای مثال روش جراحی مناسب است، اما 2 مشکل امتیاز آن را کاهش می‌دهد. در بسیاری از مواقع پزشک ناچار به برداشتن بخشی از مقعد و کیسه‌ای شدن بیمار است. مشکلی که می‌تواند زندگی فرد را دچار مشکل کند. از سویی در برخی از روش‌ها نظیر شیمی درمانی امکان بروز متاستاز وجود دارد.

خصوصا اگر توده سرطانی رشد کرده باشد، روشی نظیر جراحی یا شیمی درمانی می‌تواند جلوی پیشرفت آن را بگیرد، اما نمی‌تواند به طور کامل به حذف آن منجر شود. در واقع سلول سرطانی به قسمت دیگری از بدن مراجعه کرده و مجددا رشد می‌کند.

اما این مشکلات در روش‌های درمانی نوین مثل ایمونوتراپی یا حتی توموتراپی دیده نمی‌شود. ضمن این که دقت چنین روش‌هایی در حذف سلول سرطانی بالا است، نیازی به حذف بخش‌های مختلف بدن نظیر روده و مقعد وجود ندارد. بنابراین بیمار هم از مشکلاتی نظیر کیسه‌ای شدن دور نگه داشته خواهد شد، هم امکان عود مجدد سرطان به صفر می‌رسد.

تقویت سیستم ایمنی بدن با ایمونوتراپی در بهبود سرطان

تقویت سیستم ایمنی بدن با ایمونوتراپی در بهبود سرطان

بهترین مرکز درمان سرطان رکتوم

امروزه درمان قطعی سرطان رکتوم به‌لطف روش‌هایی نظیر ایمونوتراپی و توموتراپی فراهم شده است. اگرچه روش‌هایی مثل شیمی درمانی یا جراحی نیز در این زمینه بسیار موثر هستند، اما مشکلات رایج خود را نیز دارند. به عنوان مثال در جراحی شاید بیمار بخشی از مقعد خود را از دست بدهد.

همچنین به دلیل محدودیت در پرتودرمانی یا شیمی درمانی امکان متاستاز سرطان وجود دارد. بنابراین می‌توان با به کارگیری روش‌های جدیدتر خیال خود را از درمان سرطان راست روده راحت کرد.

خوشبختانه دکتر هلاله خوشبخت در کلینیک شخصی خود اقدام به ارائه خدمات درمانی جدیدی برای این نوع سرطان با نام مستعار TNT می‌کند.

برای شروع درمان می‌توانید به کلینیک مراجعه کنید و سرطان را با روش‌های جدید به سرعت شکست دهید. فراموش نکنید امروزه با روش‌هایی نظیر ایمونوتراپی و توموتراپی سرطان یک بیماری قابل علاج می‌باشد. این موضوع در کلینیک دکتر خوشبخت به اثبات رسیده است.

نوبت دهی دکتر خوشبخت متخصص سرطان

تماس