مشاهده و انتخاب فهرست مطالب سایت
بهترین متخصص تارگت تراپی و هدف درمانی در تهران

بهترین متخصص تارگت تراپی و درمان هدفمند سرطان چگونه عمل میکند؟

درمان هدفمند سرطان یا تارگت تراپی یا هدف درمانی، به نوعی درمان گفته می شود که بدون آسیب به بافت سالم، فقط سلول های سرطانی را نشانه رفته و آنها را از بین می برد.

قبل از آشنایی با مکانیزم تارگت تراپی، ژنتیک و ساختار سلول های سرطانی را بررسی می کنیم.

ژنتیک و ساختار سلول های سرطانی 

ژنتیک سلول های سرطانی

ژنتیک سلول های سرطانی

سلول های سرطانی ژنتیک متفاوتی با سلول های سالم بدن دارند.

همانطور که می دانید سلول های سرطانی ساختار متفاوتی با سلول های سالم دارند. DNA این سلول ها از حالت عادی خارج شده و موجب رشد و تکثیر سلول خواهند شد. سلول های سالم بدن با جهش ژنتیکی به سلول سرطانی تبدیل شده و به جاودانگی می رسند.

محیط رشد هر نوع سرطان با سرطان دیگر تفاوت دارد. برای مثال بافت سرطان سینه متفاوت با سرطان خون یا سرطان روده می باشد و این تفاوت در علت رشد هر سرطان نیز دیده می شود. هر کدام از سرطان ها توسط تغییرات ژنتیکی خاصی رشد می کنند. حتی ممکن است یک نوع سرطان در افراد مختلف به گونه متفاوتی ظاهر شود. برای مثال مکانیزم رشد سرطان روده و علائم آن در دو فرد مبتلا، با یکدیگر فرق دارد.

با این تفاوت هاست که شاهد آن هستیم گسترش و پیشرفت هر سرطان در افراد به صورت گوناگون بروز پیدا می کند. درمان هدفمند سرطان نیز با توجه به نوع و علت گسترش سرطان انجام می شود.

همچنین بعضی از سرطان ها، آنزیم ها یا پروتئین های خاصی دارند که تقسیم سلول سرطانی با دستور آنها انجام می گیرد!

درمان هدفمند سرطان دقیقاً روی همین مسئله تمرکز می کند. در این روش بهترین متخصص تارگت تراپی با توجه به نوع سرطان و علتی که باعث رشد آن شده درمان های خاصی برای بیمار در نظر می گیرد.

مکانیزم تارگت تراپی یا هدف درمانی 

درمان هدفمند سرطان

درمان هدفمند سرطان

درمان هدفمند سرطان، دقیقاً سلول های سرطانی را نشانه می رود.

آگاهی از رفتار سرطان و تغییر ژنتیک سلول های سرطانی موجب پدید آمدن روشی نوین در درمان، به نام تارگت تراپی یا هدف درمانی شده است.

آنتی بادی های درمان هدفمند سرطان (هدف درمانی) در ابعاد مولکولی و کوچک طراحی شده اند و با ورود به سلول سرطانی، زمینه از بین بردن آنها را فراهم می کنند.

در درمان هدفمند سرطان، بهترین متخصص تارگت تراپی (دکتر متخصص هدف درمانی) پروتئین هایی که منشأ تقسیم و تکثیر سلولی هستند را شناسایی کرده و دقیقاً به ساخت داروهایی می پردازد که موجب کاهش تاثیر پروتئین ها و مرگ سلول های سرطانی خواهد شد.

بعضی از این داروها سلول های سرطانی را علامت گذاری (مارکدار) می کنند تا بدین طریق توسط سیستم ایمنی بهتر شناسایی شوند. سپس سیستم ایمنی مارکر را تشخیص داده و تومور را از بین می برد. برای مثال داروی ریتوکسیماب به پروتئین CD20 سلول های B که نوعی گلبول سفید هستند و بعضی از سلول های سرطانی متصل شده و باعث می شود سیستم ایمنی تقویت شده و سلول های مخرب را نابود سازد.

نوع دیگری از آنتی بادی های درمان هدفمند سرطان، موجب خودتخریبی سلول های سرطانی می شوند.

نوع دیگر مکانیزم داروهای هدف درمانی، متوقف نمودن رشد سلول های سرطانی است. بعضی مواقع شاهد تغییر در رفتار پروتئین ها و سرعت تکثیر آنها هستیم. بهترین متخصص تارگت تراپی و هدف درمانی می تواند توسط آنتی بادی های مونوکلونال سرعت رشد سرطان را کُند و یا متوقف سازد.

به طور کلی بهترین متخصص تارگت تراپی و هدف درمانی روی اهداف درمانیِ زیر تمرکز دارد:

  • تغییر ژنتیک سلول های سرطانی
  • پروتئین هایی که در سلول سرطانی یافت می شوند و در سلول های سالم وجود ندارند.
  • تولید پروتئین بیش از حد معمول در بافت سرطانی
  • پروتئینی که دچار جهش شده است.
بهترین متخصص تارگت تراپی و هدف درمانی و درمان هدفمند سرطان در تهران

بهترین متخصص تارگت تراپی چگونه عمل می کند؟ هدف درمانی چیست؟

متخصص تارگت تراپی

متخصص تارگت تراپی

متخصص تارگت تراپی و هدف درمانی در واقع همان متخصص انکولوژی است.

 

بهترین متخصص تارگت تراپی و متخصص هدف درمانی با توجه به نوع سلول های سرطانی، درمان را روی عامل تکثیر سرطان آغاز میکند. شناسایی عامل تکثیر سرطان نیز بسیار مهم است. متخصص تارگت تراپی با توجه به تغییر ژنتیک یا وجود پروتئین و آنزیم هایی که سرطان را به وجود آورده اند، هدف درمانی را انجام می دهد.

بهترین متخصص تارگت تراپی و متخصص هدف درمانی قبل از آغاز درمان، لازم است اطلاعات کافی در رابطه با مزایا و معایب این درمان به بیمار ارائه دهد. در صورتی که بیمار در روند درمان بیماری قرار گیرد، تارگت تراپی ( هدف درمانی ) نتیجه بهتری در پی خواهد داشت. تعیین نوع داروی هدف درمانی تعیین فواصل تجویز و میزان دوز دارو طول درمان توضیح عوارض هدف درمانی به بیمار تشخیص تغییر دارو یا قطع آن از وظایف متخصص تارگت تراپی می باشد.

داروهایی که بهترین متخصص تارگت تراپی و متخصص هدف درمانی برای درمان سرطان استفاده می کند، دقیقاً با توجه به نوع سرطان و عامل تکثیر آن طراحی شده اند. پس لازم است بیمار نیز به درمان اعتماد کند.

گاهی اوقات درمان هدفمند سرطان، به تنهایی اثر نمی کند. در این صورت بهترین متخصص تارگت تراپی از درمان های دیگر در کنار تارگت تراپی و هدف درمانی کمک می گیرد.

لازم است بدانید بهترین متخصص تارگت تراپی می تواند همان متخصص رادیوتراپی انکولوژی، شیمی درمانی، یا متخصص هماتولوژی انکولوژی اطفال و بالغین باشد و تخصص مجزا به نام تارگت تراپی و هدف درمانی وجود ندارد.

 

چه وقت هدف درمانی اثرگذار نیست؟ 

تغییر جهش سلول سرطانی

تغییر جهش سلول سرطانی

ممکن است به دلیل تغییر جهش سلول های سرطانی، درمان هدفمند سرطان اثرگذار نباشد.

در درمان هدفمند سرطان، گاهی اوقات سلول های سرطانی نسبت به درمان مقاوم شده و مجدد دچار جهش می شوند. یا اینکه سلول های سرطانی آنقدر قدرتمند شده اند که برای رشد خود راه تازه ای پیدا می کنند!

در این زمان بهترین متخصص تارگت تراپی و متخصص هدف درمانی تصمیم می گیرد علاوه بر درمان هدفمند سرطان، از شیمی درمانی یا پرتودرمانی هم استفاده کند. درمان مکمل تارگت تراپی و پرتودرمانی بهترین نتیجه را برای بیمار در پی دارد.

مزیت های هدف درمانی 

  1. درمان هدفمند سرطان، تنها روی سلول های سرطانی اثر می کند و به بافت سالم هیچ آسیبی وارد نمی شود. برخلاف شیمی درمانی که بافت های سالم را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.
  2. عوارض تارگت تراپی و هدف درمانی نسبت به شیمی درمانی بسیار کمتر است.
  3. بعضی مواقع هدف درمانی همراه با پرتودرمانی یا شیمی درمانی، بسیار موثرتر خواهد بود.

 

کدام سرطان ها توسط تارگت تراپی و هدف درمانی درمان می شوند؟ 

داروی تارگت تراپی

داروی تارگت تراپی یا هدف درمانی

درمان سرطان معده توسط داروی تارگت تراپی (هرسپتین)

اکثر آنتی بادی های مونوکلونالِ درمان هدفمند سرطان، برای معالجه طیف گسترده ای از سرطان ها تایید شده اند. طبق گزارشاتی از موسسه ملی سرطان، درمان سرطان هایی همچون معده، ریه، پروستات، پوست، سینه و روده بزرگ توسط تارگت تراپی یا هدف درمانی و ایمونوتراپی موفقیت آمیز بوده اند.

بهترین متخصص تارگت تراپی در تهران | دکتر متخصص هدف درمانی سرطان

تارگت تراپی و هدف درمانی از جمله جدیدترین متدهای درمانی سرطان است که به صورت محدود انجام می شود. بعضی از مراکز درمانی سرطان در تهران و شهرهای بزرگ، در کنار درمان هایی همچون پرتودرمانی، از تارگت تراپی و هدف درمانی نیز استفاده می کنند.

دکتر هلاله خوشبخت متخصص پرتودرمانی انکولوژی با تجربه های موفق در زمینه درمان سرطان، می تواند شما را در زمینه تارگت تراپی و هدف درمانی و درمان هدفمند سرطان و یافتن بهترین درمان سرطان یاری کند.

بهترین متخصص تارگت تراپی و هدف درمانی سرطان در تهران

تماس