مشاهده و انتخاب فهرست مطالب سایت
فوق-تخصص-پرتو-درمانی-تهران

درمان قطعی سرطان مری با ایمونوتراپی و توموتراپی

درمان قطعی سرطان مری بدخیم یا درمان سرطان مری یک چالش بزرگ است. سرطان به رشد غیرطبیعی سلولهای بدن اطلاق می‌شود. این بیماری قادر است هر عضو از بدن را درگیر کند. بنابراین در کنار سرطان‌های شایع‌تر نظیر خون، پوست یا ریه، شاهد سرطان‌هایی کمتر شناخته شده و بعضا عجیب هستیم. لوله گوارشی بدن نیز از این قاعده مستثنی نیست. گاهی مری بیمار با توده‌هایی مواجه می‌شود که امکان نوشیدن و خوردن را برای وی سخت می‌کند. اما آیا این بیماری درمان دارد؟ آیا می‌توان به صورت کامل از سرطان مری رهایی پیدا کرد؟ چه روشهایی برای درمان سرطان سرخ نای وجود دارد؟

درمان قطعی سرطان مری با ایمونوتراپی و توموتراپی

درمان قطعی سرطان مری با ایمونوتراپی و توموتراپی

سرطان مری چیست؟

سرطان مری (Esophageal cancer) در میان ده سرطان شایع در دنیا قرار دارد. علی‌رغم ناشناخته بودن، این بیماری یکی از دلایل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان محسوب می‌شود. یکی از دلایل اصلی آن عدم آگاهی کافی از علت‌ها و نشانه‌های ابتلا به آن می‌باشد. به همین دلیل باید اطلاعات عمومی خود را نسبت به این بیماری افزایش دهیم. در ادامه جزئیات بیشتری درباره سرطان لوله گوارش و اینکه ایا سرطان مری درمان قطعی دارد یا نه، ارائه خواهیم داد.

مری یکی از اعضای اصلی دستگاه گوارش است. مری یا لوله گوارشی وظیفه انتقال مواد غذایی از دهان به معده را برعهده دارد. این عضو داخلی در حد فاصل حلق تا معده قرار گرفته است. اما گاهی اوقات سلولهایی در بافت داخلی آن شروع به تکثیر می‌کنند که می‌تواند باعث بروز سرطان شود. از نشانه‌های اصلی این بیماری می‌توان به مشکل در بلع و خوردن غذا اشاره کرد. در واقع غده‌های ایجاد شده در داخل مری عمل انتقال و هضم غذا را با مشکل مواجه می‌کنند.

درمان قطعی سرطان مری همانند سایر سرطان‌ها قابل بحث است. در ادامه به طور مفصل به دلایل و نشانه‌های ابتلا به این بیماری می‌پردازیم. همچنین با جدیدترین روش درمان سرطان مری آشنا می‌شویم.

ایجاد توده سرطانی در مری

ایجاد توده سرطانی در مری

علل ابتلا به سرطان لوله گوارش

پیشگیری بهتر از درمان است. پس باید به جای پاسخ به سوالاتی نظیر ایا سرطان مری درمان قطعی دارد ابتدا به علل مختلفی که باعث بروز این بیماری می‌شوند، بپردازیم. واضح است استفاده از سبک زندگی سالم، رژیم غذایی صحیح و دوری از الکل و دخانیات تاثیر زیادی در پیشگیری از انواع سرطان دارند. سرطان سرخ نای نیز با رعایت این نکات قابل پیشگیری است. اما به طور کلی علل زیر در بروز این سرطان نقش دارند و باید از آن‌ها دوری کرد:

  • چاقی
  • مصرف الکل
  • استعمال دخانیات
  • ناهنجاری‌های مری مانند مری بارت یا رفلاکس شدید معده
  • ویروس HPV
  • نوشیدن مایعات داغ
  • رژیم غذایی بد

علائم سرطان مری

نشانه‌های زیر می‌تواند حاکی از سرطان لوله گوارشی باشد. خوشبختانه امکان درمان قطعی سرطان مری، خصوصا در مراحل اولیه بیماری وجود دارد. البته در بسیاری از موارد بیمار در مراحل ابتدایی هیچ علائمی ندارد. بنابراین به محض مشاهده هر یک از نشانه‌های زیر سریعا به پزشک مراجعه کنید تا با انجام تست پزشکی از وجود یا عدم وجود بافت سرطانی در بخش مری اطمینان حاصل کنید. این نشانه‌ها عبارتند از:

  • اختلال در بلع (خیلی مهم)
  • کاهش وزن
  • احساس توده یا برجستگی در گلو
  • استفراغ
  • سوزش سردل
  • خشک شدن صدا
  • سرفه مزمن
  • عفونت

درمان قطعی سرطان مری با روش‌های سنتی و مدرن

امروزه دیگر درمان قطعی سرطان لوله گوارشی رویا نیست و به‌لطف روش‌های مدرن می‌توان این نوع سرطان را درمان کرد. صد البته پاسخ بیمار به درمان در مراحل اولیه بیماری بهتر است. اما حتی اگر سرطان در حالت پیشرفته قرار داشته باشد، می‌توان با به‌کارگیری روش‌های نوین این بیماری را درمان نمود. عموما اگر سرطان مری در بدو تولد خود باشد، به راحتی با جراحی یا ایمونوتراپی حذف می‌شود. اما اگر به‌خوبی پیشرفت کرده باشد، پزشک از روش‌های هجومی‌تر نظیر شیمی درمانی یا توموتراپی استفاده می‌نماید تا تومورها را پاکسازی کند. در ادامه برخی از رایج‌ترین روش‌های درمان سرطان در بخش مری را بررسی می‌کنیم.

جراحی

درمان قطعی سرطان مری در مراحل اولیه به کمک جراحی میسر است. جراحی با توجه به میزان پیشرفت توده سرطانی به روش‌های مختلف انجام می‌گیرد. اگر توده کوچک باشد، جراح با استفاده از آندوسکوپ توده را از مری خارج می‌کند. اما اگر توده رشد کرده باشد، امکان جداکردن توده به طور کامل وجود ندارد. در این شرایط باید به‌همراه تومور، بخشی از مری را نیز حذف کرد. این عمل با کاهش طول مری همراه است، بنابراین معده بیمار به سمت بالا کشیده خواهد شد تا امکان اتصال معده به مری فراهم شود.

جراحی در درمان سرطان مری

جراحی در درمان سرطان مری

شیمی درمانی

شیمی درمانی روش بعدی برای افرادی است که می‌خواهند بدانند ایا سرطان مری درمان قطعی دارد؟ در این روش با استفاده از دارو به سلولهای سرطانی حمله می‌شود تا ضمن جلوگیری از رشد بیشتر آن‌ها بخش اعظمی از آن حذف شود. شیمی درمانی بیشتر یک روش مکمل است، چرا که اغلب در کنار جراحی یا پرتودرمانی به کارگرفته می‌شود. البته مصرف داروهای شیمی درمانی در نوع خود معایب جداگانه‌ای دارد.

پرتودرمانی

در پرتودرمانی با تاباندن پرتو به سلولهای سرطانی در داخل مری توده‌های سرطانی حذف می‌شود. اگرچه پرتو درمانی یک روش قابل اتکا می‌باشد، اما ذکر 2 نکته پیرامون آن خالی از لطف نیست. اول این که تاثیر این روش به صورت ترکیبی با سایر روش‌ها بسیار بیشتر است. نکته دوم عوارض پرتو درمانی است. عوارض این روش درمانی بسیار گسترده است و در طول آن از تغییر رنگ پوست (سوختگی) گرفته تا خستگی و ضعف می‌تواند بیمار را آزار دهد. هر چند پرتودرمانی قبل یا بعد جراحی نیز بسیار مفید به نظر می‌رسد.

توموتراپی

اگر از روش‌های قدیمی و رایج صرف نظر کنیم، امکان درمان قطعی سرطان مری افزایش پیدا می‌کند. بسیاری از افراد تنها به روش‌های سنتی تکیه می‌کنند، در حالیکه امروزه روش‌های کارآمدتری ابداع شده است. توموتراپی یکی از این روش‌ها می‌باشد که در درمان سرطان لوله گوارشی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش پزشک به واسطه یک دستگاه و مانیتور محل دقیق سلول سرطانی را شناسایی کرده و با تابش پرتو توده را از بین می‌برد. طبق مشاهدات پزشکان تاثیر این روش درمانی بسیار شگفت انگیز است.

توموتراپی در درمان سرطان مری

توموتراپی در درمان سرطان مری

ایمونوتراپی

جدیدترین روش درمان سرطان مری ایمونوتراپی نام دارد. ایمونوتراپی با یک رویکرد متفاوت به جنگ با Esophageal cancer می‌پردازد. اما این روش درمانی دقیقا چه کاری انجام می‌دهد؟ در این رویکرد پزشک به واسطه دارو به جای مبارزه مستقیم با توده‌های سرطانی، به صورت غیرمستقیم با آن‌ها می‌جنگد. این کار با افزایش تقویت سیستم ایمنی بدن اتفاق می‌افتد. افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن باعث می‌شود سلول سرطانی با قدرت و کیفیت بیشتری حذف شود. برای درمان سرطان سرخ نای می‌توانید از این روش نیز استفاده کنید.

نوبت دهی دکتر خوشبخت متخصص سرطان

کدام روش برای درمان سرطان لوله گوارشی بهتر است؟

در جواب این سوال که ایا سرطان مری درمان قطعی دارد یا نه؟ باید به صورت خلاصه بگوییم جواب مثبت است. بله سرطان مری با استفاده از روش‌های مختلف قابل درمان است. اما این بیماری نسبت به هر روش درمانی پاسخ متفاوتی می‌دهد. از سویی به کارگیری برخی از روش‌های درمانی هرچند مفید باشد، مشکلات دیگری برای فرد ایجاد می‌کند. برای مثال نگاهی به عمل جراحی بیندازید.

اگرچه استفاده از این روش ممکن است باعث عود بیماری شود، اما معایب دیگری نیز دارد. جابجایی معده و حذف قسمتی از مری تاثیرات منفی روی عملکرد کلی بدن بیمار دارد. این موضوع خود می‌تواند باعث بروز مشکلات جدید شود.

بنابراین توصیه می‌شود جهت درمان قطعی سرطان مری از روش‌های جدیدتر و کارآمدتر استفاده کنید. روش‌هایی که نه‌تنها شانس شکست سرطان را افزایش می‌دهند، بلکه از بروز مشکلات جدید جلوگیری می‌کنند. توموتراپی یکی از این روش‌ها است. در طول پروسه درمان با توموتراپی هیچگونه عوارض خاصی ایجاد نخواهد شد. همچنین دقت تاثیر این روش بسیار بالاست. بنابراین می‌توان به آن اعتماد کرد.

در کنار توموتراپی، ایمونوتراپی به عنوان جدیدترین روش درمان سرطان مری قرار دارد. ایمونوتراپی به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن انجام می‌شود که قادر است به مرگ سلولهای سرطانی منجر شود. اگرچه در این روش از دارو استفاده می‌شود، اما تاثیر داروها مانند داروهای شیمی درمانی با عوارض متعدد همراه نیست. به این ترتیب به نظر می‌رسد روش‌های جدید جایگزین شایسته‌ای برای درمان سرطان مری نسبت به روش‌های قدیمی باشند.

درمان سرطان مری در حالت پیشرفت وجود دارد؟

درمان سرطان مری با درصد موفقیت نزدیک به 98% از مبتلایان رو به پیشرفت است. امروزه علم پزشکی به نقطه‌ای رسیده که بتوان سرطان را در هر مرحله‌ای درمان نمود. ایمونوتراپی، توموتراپی یا هر روش دیگری می‌تواند مفید و کارآمد باشد، اما اگر به دنبال بیشترین شانس خود هستید، بهتر است از روش‌های درمانی جدید مثل توموتراپی، ایمونوتراپی و یا حتی درمان هدفمند استفاده کنید.

البته ذکر این نکته الزامی است که پیش از درمان‌های دیگر نظیر جراحی، از درمان‌های نوین استفاده کنید. چرا که یک امتیاز روش‌های جدید عدم دستکاری قسمت‌های مختلف بدن می‌باشد. بنابراین بهتر است قبل از آغاز جراحی یا شیمی درمانی به این روش‌ها روی بیاورید و مطمئن باشید سرطان در هر مرحله‌ای امکان درمان قطعی دارد.

به شرطی که متاستاز گرید 4 نباشد و وضعیت عمومی بیمار در شرایط مطلوبی باشد تا بتواند درمان های مورد نظر را تحمل نماید.

بهترین کلینیک درمان  سرطان مری | درمان قطعی

برای بسیاری از افراد در ایران این سوال مطرح می‌شود که ایا سرطان مری درمان قطعی دارد؟ پاسخ مثبت است، به خصوص اگر به روش‌های جدید پزشکی نظیر توموتراپی یا ایمونوتراپی اعتماد کنید. فراموش نکنید کارایی این روش‌ها زمانی مشخص می‌شود که روند درمان تحت نظر پزشک متخصص سرطان مری انجام شود. در حال حاضر تکنیک‌های جدید درمان سرطان مری نظیر توموتراپی و ایمونوتراپی توسط دکتر هلاله خوشبخت در کلینیک شخصی ایشان با بالاترین کیفیت انجام می‌گیرد.

برای شکست سرطان مری حتی در مراحل پیشرفته کافی است به کلینیک دکتر خوشبخت در خیابان بهشتی تهران مراجعه کنید. در این صورت به درمان سرطان یقین پیدا خواهید کرد.

دکتر هلاله خوشبخت متخصص درمان سرطان مری
نظرات برای دکتر هلاله خوشبخت

تماس