مشاهده و انتخاب فهرست مطالب سایت
درمان قطعی سرطان رحم

درمان قطعی سرطان رحم | آیا سرطان رحم قابل درمان است؟

درمان قطعی سرطان رحم با توجه به افزایش روز افزون این بیماری در میان بانوان موضوع مهمی محسوب می‌شود. سرطان رحم به‌همراه سرطان پستان یکی از شایع‌ترین انواع سرطان در میان زنان است. درصد زیادی از زنان با این بیماری روبرو می‌شوند.

این موضوع باعث بروز نگرانی‌های زیادی شده است. از همین رو سوالات زیادی در این زمینه مطرح می‌شود. سرطان دهانه رحم چیست؟ علائم آن کدام است؟ ایا سرطان رحم درمان دارد؟ در این مطلب قصد داریم اطلاعات شما را درباره این بیماری افزایش دهیم.

درمان قطعی سرطان رحم با جدیدترین روش های پزشکی

درمان قطعی سرطان رحم با جدیدترین روش های پزشکی

 

سرطان رحم چیست؟

رحم به عنوان بخش مهمی از اندام زنان وظیفه تولد انسان را برعهده دارد. سرطان رحم (Cervical Cancer) با رشد غیرطبیعی سلولهای دهانه رحم آغاز می‌شود. اگرچه این بیماری در دوران یائسگی بیش از پیش رخ می‌دهد اما در سنین پایین‌تر نیز اتفاق می‌افتد. طبق تحقیقات انجام شده این سرطان دومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان‌های مخصوص زنان در کشورهای پیشرفته است. هنوز علت دقیق وقوع این بیماری مشخص نیست، اما گفته می‌شود ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) نقش بسزایی در ابتلا به این سرطان دارد.

برای بسیاری از بانوان همواره این سوال مطرح می‌شود که ایا سرطان رحم درمان قطعی دارد؟ آیا می‌توان این بیماری صعب العلاج را شکست داد؟

علت ابتلا به سرطان دهانه رحم چیست؟

موضوع اصلی به جای درمان قطعی سرطان رحم شناخت علت بروز این بیماری و پیشگیری از آن است. زنان زیادی در جامعه وجود دارند که هنوز هیچ نشانه‌ای از این سرطان در آن‌ها دیده نشده است. این افراد می‌بایست ضمن غربالگری دوره‌ای از دلایل ابتلا به این بیماری مطلع شوند. این موضوع می‌تواند زمینه را برای پیشگیری از رشد توده در رحم فراهم کند.

به اعتقاد پزشکان هنوز علت دقیق این سرطان ناشناخته است. با این وجود عفونت ناشی از ویروس پاپیلوم انسانی می‌تواند مهمترین عامل رشد توده در دهانه رحم زنان باشد. علاوه‌بر این تکرار عوامل خطرسازی مثل استعمال دخانیات، مصرف قرص‌های ضد بارداری، تجربه رابطه جنسی در سنین پایین و انتخاب شرکای جنسی متعدد می‌تواند احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. لازم به ذکر است سیستم ایمنی ضعیف نیز در بروز این سرطان بی تاثیر نیست.

درد در ناحیه شکم از نشانه های احتمال سرطان رحم

درد در ناحیه شکم از نشانه های احتمال سرطان رحم

 

علائم و نشانه‌های سرطان رحم 

نشانه‌های زیر می‌تواند حاکی از ابتلا به Cervical Cancer باشد. دقت کنید احتمال درمان قطعی سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه بیماری بسیار بالا است. بنابراین بلافاصله پس از مشاهده هر یک از نشانه‌های زیر باید سریعا به پزشک مراجعه کنید تا مورد آزمایش قرار بگیرید. در این شرایط متخصص با غربالگری و نمونه برداری می‌تواند وجود یا عدم وجود توده سرطانی در رحم را تشخیص دهد. همچنین در برخی موارد عکس برداری برای میزان گسترش بیماری موثر است. نشانه‌های سرطان دهانه رحم عبارتند از:

  • خونریزی از واژن
  • ترشح از واژن
  • احساس درد و خونریزی بعد از نزدیکی
  • درد در ناحیه شکم
  • نشت مدفوع و ادرار
  • کاهش وزن
  • کم خونی
  • خستگی
  • حالت تهوع

آیا سرطان رحم قابل درمان است؟ 

درمان قطعی سرطان رحم به مرحله‌ای که سرطان در آن قرار دارد، بستگی دارد. واضح است شناسایی بیماری در مراحل ابتدایی کار را برای درمان آسان‌تر می‌کند. با این حال حتی اگر توده به مراحل پیشرفته‌تری وارد شده باشد، باز هم امکان درمان وجود دارد. بنابراین برای پاسخ به این سوال که ایا سرطان رحم درمان قابل درمان است باید بگوییم، بله، سرطان رحم در هر مرحله‌ای درمان می‌شود.

  • مرحله 1: در این مرحله سلولهای غیرطبیعی تنها در دهانه رحم مشاهده می‌شوند.
  • مرحله 2: در مرحله دوم توده موفق به رشد در بافت‌های اطراف رحم شده است.
  • مرحله 3: اگر سرطان بتواند به بافت‌های لگن و غدد لنفاوی وارد شود، باید بدانید بیماری وارد فاز جدیدی شده است.
  • مرحله 4: در گام آخر سرطان به مثانه و ناحیه رکتوم نفوذ می‌کند که این حالت بسیار خطرناک است.
مراحل سرطان دهانه رحم
دکتر-متخصص-درمان-قطعی-سرطان-رحم-دکتر-هلاله-خوشبخت

درمان قطعی سرطان رحم با روش‌های مختلف 

درمان‌های مختلفی برای سرطان دهانه رحم وجود دارد. از روش‌های قدیمی‌تر نظیر جراحی گرفته تا تکنیک‌های جدیدتر مثل ایمونوتراپی هر یک به شیوه خود منجر به کشتن سلولهای سرطانی می‌شوند. در ادامه به بررسی روش‌های مختلفی که در درمان این بیماری استفاده می‌شود، می‌پردازیم:

درمان قطعی سرطان رحم با روش‌های مختلف

درمان قطعی سرطان رحم با روش‌های مختلف

 

جراحی و حذف رحم 

درمان سرطان رحم به وسیله جراحی با توجه به پیشرفت توده به روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد. در عمل هیستروسکوپی متخصص با ایجاد شکاف روی شکم کل رحم را از بدن بیمار خارج می‌کند. با این حال شاید این روش نتواند برای تمام بیماران مناسب باشد. در این صورت از روش‌هایی نظیر سالپنگو اوفورکتومی و هیسترکتومی رادیکال استفاده می‌شود. در این روش‌ها جراح می‌بایست بسته به گسترش بیماری بخش‌هایی از بدن نظیر تخمدان، لوله رحم و لوله فالوپ را نیز خارج نماید.

شیمی درمانی 

جراحی می‌تواند در درمان قطعی سرطان رحم مناسب باشد، اما این روش برای بسیاری از خانم‌ها جالب نیست، چرا که به از دست دادن رحم منجر می‌شود. در این صورت پزشک از روش‌های کم تهاجمی‌تر استفاده می‌کند. شیمی درمانی یکی از این روش‌ها است که می‌تواند برای برخی از بیماران مفید واقع شود. البته شیمی درمانی می‌تواند به صورت ترکیبی با سایر روش‌ها مفیدتر نیز باشد.

هورمون درمانی 

هورمون درمانی می‌تواند به نوبه خود در درمان سرطان دهانه رحم کارآمد باشد. در بسیاری از مواقع افزایش یا کاهش سطح هورمون‌های بدن منجر به گسترش سرطان می‌شود. کاهش هورمون پروژسترون یکی از این موارد است. چنانچه سطح پروژسترون بدن کاهش پیدا کند، سلولها با رشد غیرطبیعی مواجه می‌شوند. برای جلوگیری از پیشرفت سرطان و شکست آن می‌توان از داروهای افزایش دهنده سطح پروژسترون استفاده کرد. در سمت مقابل هورمون افزایش استروژن در سرطانی شدن رحم بی تاثیر نیست. بنابراین یک راهکار دیگر می‌تواند استفاده از داروهایی برای کاهش این هورمون باشد.

رادیوتراپی 

پرتودرمانی یک راهکار مناسب در درمان سرطان رحم است که توسط بسیاری از مراکز درمان استفاده می‌شود. در این روش سلولهای سرطانی رحم به وسیله پرتو سوزانده می‌شوند. البته این روش با تمام مزایا، معایب خاص خود را دارد. به عنوان مثال پرتو درمانی می‌تواند باعث ایجاد سوختگی در پوست یا کشته شدن سلولهای سالم شود. این مورد نیز بستگی به سلیقه بیمار دارد و پزشک می‌تواند با مشورت بیمار آن را انجام دهد.

توموتراپی یا رادیوتراپی فوق پیشرفته

در میان روش‌های جدید درمان سرطان دهانه رحم باید به توموتراپی به عنوان یک روش باکیفیت و موفق اشاره کنیم. توموتراپی نوعی پرتودرمانی به صورت پیشرفته است که با دقت بالا به حذف سلولهای سرطانی در نقاط مختلف بدن منجر می‌شود. این روش مشابه ایمونوتراپی بسیار موثر بوده، ضمن اینکه عوارض آن بسیار ناچیز است. اگر به دنبال درمان‌های پیشرفته و سطح بالا هستید، بهتر است روی این روش حساب ویژه‌ای باز کنید.

ایمونوتراپی یا ایمنی تراپی

امروزه روش‌های نوینی برای درمان قطعی سرطان رحم در دنیا استفاده می‌شود. دیگر شکست سرطان به جراحی یا شیمی درمانی محدود نیست. به عنوان مثال ایمونوتراپی می‌تواند یک روش غیرتهاجمی و کارآمد در مبارزه با سرطان رحم باشد. در این روش پزشک به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا با رشد و تکثیر توده‌های غیرطبیعی مقابله کنند. ایمونوتراپی علاوه‌بر تاثیر بیشتر نسبت به سایر تکنیک‌ها، عوارض کمتری نیز دارد. حذف رحم ناشی از جراحی، خستگی یا تغییرات ظاهری در شیمی درمانی و سوختگی در رادیوتراپی به هیچ‌وجه در طول پروسه ایمونوتراپی دیده نمی‌شود.

دارودرمانی 

در شیمی درمانی، هورمون درمانی و ایمونوتراپی از دارو به عنوان اساس کار درمان بیمار استفاده می‌شود. اما اخیرا داورهای جدیدی جهت درمان سرطان دهانه رحم به ثبت رسیده است. به اعتقاد انکولوژیست‌ها این داروها تاثیر بسزایی در حذف توده‌های سرطانی رحم دارند و می‌توانند به صورت تضمینی در درمان سرطان مفید واقع شوند. البته بسیاری از افراد از وجود چنین قرص‌هایی بی اطلاع هستند. این داروها عبارتند از:

  • (متاسفانه اجازه نشر نداریم)

داروهایی که به حذف سرطان رحم کمک می‌کنند

داروهایی که به حذف سرطان رحم کمک می‌کنند

 

درمان قطعی سرطان رحم | درمان سرطان رحم با روشهای جدید

این که ایا سرطان رحم درمان دارد یا نه پاسخ داده شد. اما اینکه چه روشی برای درمان بهتر است موضوع این بخش است. لازم به ذکر می‌باشد، Cervical Cancer با هر روشی می‌تواند بهبود پیدا کند. با این حال روش‌هایی نظیر جراحی یا شیمی درمانی عوارض زیادی دارند. بنابراین پیشنهاد می‌شود تا جای ممکن از روش‌های نوین مثل ایمونوتراپی استفاده کنید. اگر به دنبال تکیه بر روش‌های نوین پزشکی هستید، بهتر است پیش از جراحی یا هر روش دیگری از این روش‌ها استفاده کنید تا عوارض درمانی شامل حال شما نشود.

بهترین مرکز درمان قطعی سرطان رحم 

ایا سرطان رحم قابل درمان است؟ این یکی از مهمترین سوالاتی است که افراد مبتلا به این بیماری ممکن است مطرح کنند. همانطور که گفته شد پاسخ این سوال مثبت است. درمان سرطان رحم در هر مرحله‌ای از بیماری انجام می‌شود. البته میزان موفقیت درمان به روش انتخابی نیز بستگی دارد. استفاده از روش‌هایی نظیر جراحی ضمن این که می‌تواند باعث متاستاز شود، با معایبی نظیر حذف کامل رحم همراه است. اگر می‌خواهید سرطان را با بالاترین احتمال موفقیت و کمترین عوارض درمان کنید، باید به سراغ تکنیک‌های جدیدتر نظیر ایمونوتراپی یا توموتراپی بروید.

در حال حاضر کلینیک دکتر هلاله خوشبخت متخصص انکولوژی اقدام به ارائه خدمات درمان سرطان با جدیدترین تکنیک‌های پزشکی می‌کند. اگر شما یا یکی از دوستان‌تان به این بیماری مبتلا باشید، کافی است به مطب دکتر خوشبخت مراجعه کنید تا در سریع‌ترین زمان سرطان را شکست دهید. به یادداشته باشید سرطان درمان پذیر است و در هر مرحله‌ای می‌توان آن را شکست داد.

 

 

تماس