سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم cervix

بهترین متخصص سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم یا سرویکس سومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان های سیستم تناسلی در کشورهای پیشرفته است البته در کشورهایی که غربالگری منظم ندارند به عنوان دومین سرطان شایع شناخته شده است.

مهم ترین عامل آن ویروس پاپیلومای انسانی یا اچ پی وی که در تقریباً ۱۰۰ درصد موارد سرطان گردن رحم دیده می شود. غربالگری و واکسیناسیون علیه این ویروس باعث کاهش ۷۵ درصدی در شیوع این سرطان و همچنین کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان سرویکس شده است.

سن ابتلا به سرطان دهانه رحم

برای افزایش یا کاهش صدا از کلیدهای بالا و پایین استفاده کنید.

دوره نهفتگی بین مواجهه با ویروس و بروز سرطان حدود ۱۰ تا ۱۵ سال ذکر شده است یعنی پس از ورود ویروس برای اینکه سرطان دهانه رحم اتفاق افتد به یک زمان طولانی ۱۰ تا ۱۵ سال است واکسیناسیون علیه این ویروس سبب می شود سلول های بد شکل در گردن رحم ایجاد نشده و در نتیجه سرطان رحم اتفاق نیفتد. سن متوسط بروز این بیماری ۴۸ سال گزارش شده است.

عوامل خطر ابتلا به سرطان

برخی از عوامل منجر به افزایش ابتلا به عفونت پاپیلوما می‌شوند از جمله:

شروع زودرس فعالیت جنسی به ویژه زیر ۲۱ سال

داشتن شرکای جنسی متعدد

سابقه عفونت های زنان درمان نشده

ضعف سیستم ایمنی

بهترین متخصص سرطان دهانه رحم

برخی از عوامل بدون ارتباط با ویروس پاپیلومای انسانی می توانند باعث بروز سرطان دهانه رحم شود که عبارت است از:

اولین زایمان در سن زیر ۲۰ سالگی

زایمان های متعدد بیش از سه بار

مصرف بیش از ۵ سال قرص های جلوگیری از بارداری

عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی بسیار شایع است، خوشبختانه اکثر این عفونت‌ها گذرا هستند و تنها مبتلایانی که عفونت مقاوم پیدا می‌کنند در آنها احتمال بروز سرطان بالا می رود.

علائم بالینی سرطان دهانه رحم

این بیماری در مراحل اولیه علامتی ندارد و همین مسئله منجر به پررنگ شدن جایگاه غربالگری در تشخیص زودرس بیماری است، در مواردی که علامتی برای بیمار ایجاد می‌شود شایع‌ترین شکایت بیمار خونریزی‌های غیرطبیعی به ویژه خونریزی بعد از نزدیکی است.

درمان سرطان دهانه رحم

پس از معاینه زنان و نمونه‌گیری از دهانه رحم به کمک پاتولوژی و بافت شناسی تشخیص سرطان سرویکس محرز می‌شود چنانچه توده ی دهانه رحم سایز کوچکی داشته و لایه های سطحی دهانه رحم درگیر شده باشد می توان از جراحی برای بیماران کمک گرفت.

در این جراحی رحم و دهانه رحم به طور کامل خارج می‌شود، ولی نیاز به جراحی تخمدان نیست اما در مواردی که بیماری پیشرفته تر باشد یعنی سایز ضایعه بسیار بزرگ بوده و به بافت های اطراف سرایت کرده باشد، انجام جراحی بسیار سخت است. در این موارد از رادیوتراپی و شیمی درمانی همزمان کمک می گیریم.

در رادیوتراپی سرطان سرویکس به مدت پنج هفته یعنی ۲۵ جلسه کل لگن تحت تابش قرار می‌گیرد تا غدد لنفاوی نیز کاملا پاکسازی شوند. هفته ای یک بار برای بیمار شیمی درمانی تجویز می شود و نیز باید هر هفته cbc آزمایش خون انجام داده و سلول های خونی چک شوند پس از انجام رادیوتراپی لگن بیمار جهت درمان با براکی تراپی یا رادیوتراپی داخلی ارجاع می‌گردد.

در رادیوتراپی داخلی یا براکی تراپی دوز بالای اشعه به ناحیه ی دهانه رحم می رسد تا سلول ها کاملا از بین رفته و احتمال عود به حداقل برسد.

توصیه های پزشکی پس از درمان سرطان

پس از اتمام درمان بیماران عزیز حتما باید به طور منظم تحت معاینه زنان قرار بگیرند. به ویژه در دوسال اول هر سه ماه بیمار معاینه زنان می شود تا اگر عودی اتفاق افتد یا ضایعه جدیدی دیده شود به سرعت اقدام درمانی مناسب اتخاذ گردد.

عوارض درمان سرطان با رادیوتراپی

در این بیماران مهمترین عارضه رادیوتراپی تنگی واژن است، به ویژه بیمارانی که تحت براکی تراپی قرار می‌گیرند به بیماران توصیه اکید می شود که هفته دو تا سه بار نزدیکی داشته باشند و بیمارانی که همسر ندارند با صلاحدید متخصص انکولوژی از دیلاتورهای واژن استفاده کنند. تنگی واژن بسیار دردآور و برای بیمار بغرنج است و از نظر پزشکی درمان مشکلی دارد، پس بهترین راه پیشگیری از بروز آن است.

سرطان سرویکس به علت وجود غربالگری های مناسب قابل تشخیص در مرحله اولیه است و بیماران با کسب درمان‌های لازم می‌توانند بقای بسیار خوبی داشته باشند پس حتما غربالگری خود را جدی بگیرید.

بهترین دکتر سرطان دهانه رحم