مشاهده و انتخاب فهرست مطالب سایت
فرق متاستاز و متاستاتیک در سرطان چیست؟

فرق متاستاز و متاستاتیک در سرطان چیست؟ | بهترین متخصص درمان متاستاز سرطان کیست؟

اگر  بیماری سرطان دارید، احتمالا سوال های زیادی ذهن شما را درگیر کرده است. در این مقاله دکتر هلاله خوشبخت متخصص درمان سرطان متاستاتیک و متاستاز شده سعی کرده است به تعدادی از این سوالات پاسخ داده دهد. در ابتدا در مورد فرق متاستاز و متاستاتیک در سرطان صحبت می کنیم و در ادامه مقاله به بررسی سرطان متاستاتیک و بهترین راه های درمان آن می پردازیم.

فرق متاستاز و متاستاتیک در سرطان چیست؟

آشنایی با فرق متاستاز و متاستاتیک در سرطان

فرق متاستاز و متاستاتیک در سرطان چیست؟

فرق متاستاز و متاستاتیک در سرطان چیست؟

دکتر پل کوتو، انکولوژیست پزشکی در انستیتو کوری، می گوید: متاستاز ها مربوط به سلول های سرطانی هستند که خارج از اندام منشا خود به سلول های دیگر حمله می کنند. یک تومور می تواند رشد کند، تقسیم شود، به بافت ها و سلول های اطراف خود آسیب بزند و آنها را سرطانی کند. اما این پخش شدن فقط محدود به بافت های اطراف نیست با گردش سلول های سرطانی در سیستم لنفاوی و جریان خون قسمت های دیگر بدن هم درگیر این مسئله می شوند.

مهم نیست متاستاز کجا انجام می شود. به طور مثال سرطان سینه ای که متاستاز به مغز انجام داده دیگر سرطان سینه نیست، بلکه سرطان سینه متاستاتیک است. تقریبا تمامی سرطان هایی که در مرحله  IV هستند دارای پتانسیل متاستاز هستند.

سرطان متاستاتیک سرطانی است که از منشا خود به قسمت های دیگر بدن گسترش یافته است. سرطان اولیه تومور اولیه نامیده می شود. سرطانی که در قسمت دیگری غیر از منشا خود تکثیر می شود به آن سرطان متاستاتیک گفته می شود. نوع سرطان متاستاتیک از همان نوع سرطان اولیه است. به طور مثال هنگامی که سرطان روده بزرگ به کبد می رسد، اسم سرطان ایجاد شده در کبد، سرطان کبد نیست بلکه سرطان کولون متاستاتیک است.

بنابراین فرق متاستاز و متاستاتیک در سرطان این است که واژه متاستاز برای گسترش و پخش شدن سلول های سرطانی در بافتی غیر از بافت اولیه خود استفاده می شود و تومور هایی که در بافت های دیگر ایجاد می شوند نام آنها سرطان متاستاتیک است.

 موارد زیر سرطان متاستاتیک نامیده می شوند:

  • تومور یا تومور های متاستاتیک و یا بیماری متاستاتیک
  • متاستاز یک تومور سرطانی
  • متاستاز چند تومور سرطانی
  • سرطان پیشرفته

مورد دیگری که باید در بحث فرق متاستاز و متاستاتیک  بدانید این است که اصطلاح سرطان متاستاتیک فقط برای تومور هایی مثل سرطان سینه، پروستات، ریه و … که به قسمت دیگری از بدن گسترش یافته اند، استفاده می شود و سرطان هایی مانند سرطان خون ( لوسمی، لنفوم، مولتیپل میلوما ) سرطان متاستاتیک نامیده نمی شوند.

گسترش سرطان متاستاتیک

حال که فرق متاستاز و متاستاتیک در سرطان برای شما مشخص شد به بررسی سرطان متاستاتیک می پردازیم. باید بدانید ممکن است فردی که مبتلا به سرطان شده است هرگز سرطان متاستاتیک نداشته باشد. گسترش سرطان به عوامل مختلفی بستگی دارد:

  • نوع سرطان
  • سرعت تکثیر سرطان اولیه چه قدر است.
  • اندازه و محل قرار گیری توده اولیه
  • چه مدت زمانی سرطان در بدن وجود دارد.

گسترش و متاستاز سرطان می تواند به چند طریق انجام شود:

گسترش مستقیم: این نوع تکثیر سلول های سرطانی باعث می شود که سلول های اطراف دچار آسیب شوند مانند سرطان پروستات که می تواند به مثانه کشیده شود.

گسترش از طریق لنف: سیستم لنفاوی بدن از بافت ها و اندام هایی تشکیل شده است که با عفونت و بیماری مبارزه می کنند. از آن جایی که این سیستم در همه جا وجود دارد سرطان می تواند از این طریق متاستاز کند و به اندام های دیگر  نیز حمله کند.

گسترش از طریق خون: همانند لنف رگ های خونی در همه جای بدن وجود دارند و سلول های آلوده و سرطانی می توانند از این طریق به مناطق دیگر حمله کنند. سیستم ایمنی بدن مدام در حال مبارزه با با سلول های آلوده و میکروب ها است اما برخی اوقات سلول های سرطانی زنده می مانند و به ناحیه دیگر بدن حمله می کنند.

تشخیص متاستاز

بعد از آشنایی با فرق متاستاز و متاستاتیک و نحوه متاستاز سلول سرطانی بیایید با راه های درمان و تشخیص سرطان متاستاتیک آشنا شویم. برای تشخیص سرطان چه از نوع متاستاتیک باشد و چه غیر متاستاتیک، انجام چندین آزمایش بالینی، بیولوژیکی و تصویر برداری الزامی است:

  • معاینه بالینی: متخصص بیمار را معاینه می کند و مواردی مانند نبض، فشار خون و ضربان قلب را بررسی می کند. همچنین سابقه پزشکی و سابقه خانوادگی فرد چک می شود.
  • معاینات بیولوژیکی: این معاینات شامل آزمایش خون و آزمایش ادرار است که برای بررسی کلی سلامت بیمار انجام می شود و می توان با آن علائم تومور را تشخیص داد.
  • معاینات تصویر برداری: معاینات تصویر برداری به محل ایجاد تومور بستگی دارد. در تشخیص سرطان متاستاتیک از یک یا چند مورد زیر استفاده می شوند: ام آر آی، سی تی یا پت اسکن.

راه های درمان متاستاز

راه های درمان متاستاز

راه های درمان متاستاز

برای درمان سرطان متاستاتیک به طور مداوم راه های درمان با وضعیت فعلی بیمار تطبیق داده می شود.

درمان دارویی سرطان: درمان های دارویی شامل شیمی درمانی، هورمون درمانی، ایمونوتراپی سرطان های متاستاز می باشد یا انجام درمان هدفمند که برای محدود کردن رشد متاستاز مورد استفاده قرار می گیرد. ایمونوتراپی برای تقویت سیستم ایمنی انجام می شود. در درمان هدفمند داروهایی وجود دارند که سلول های سرطانی را هدف قرار می دهند و می توانند سرطان را متوقف کنند. در شیمی درمانی دارو ها در سراسر بدن وجود دارند و با متاستاز ها مقابله می کنند. داشتن پزشک با تجربه و متخصص می تواند روند درمان را سرعت ببخشد، دکتر هلاله خوشبخت که جزو بهترین متخصص ها در زمینه درمان سرطان متاستاز است می تواند به شما در درمان سرطان متاستاتیک کمک کند.

مراقبت های حمایتی: این مراقبت ها به حفظ کیفیت بیمار کمک میکند. آن ها عوارض جانبی درمان های سرطان را کم و محدود می کنند و باعث تسکین علائم بیماری می شوند اما روی خود سرطان تاثیری ندارند.

فرق متاستاز و متاستاتیک در سرطان پیشرفته چیست؟

سوالات متداول

آیا سرطان متاستاتیک درمان می شود؟

با درمان می توان متاستاز سرطان را کم کرد و شدت علائم را کاهش داد. ممکن است پس از درمان متاستاز چندین سال با سرطان زندگی کنید. نرخ بهبودی سرطان ملانوما و روده بزرگ نسبت به سایر سرطان های متاستاتیک بیشتر است.

میزان زنده ماندن چه قدر است؟

میزان زنده ماندن به نوع سرطان بستگی دارد. به عنوان مثال میزان بقای پنج ساله برای سرطان متاستاتیک ریه حدود 7 درصد است. این بدان معناست حدود 7 درصد از مردمی که سرطان متاستاتیک ریه داشته اند، 5 سال بعد هنوز زنده هستند. برای برخی از سرطان ها این مدت زمان بیشتر است مثلا میزان بقای پنج ساله سرطان سینه متاستاتیک برای زنان 28 درصد است.

علائم سرطان متاستاتیک چیست؟

  • اولین مورد از دست دادن انرژی است. می تواند حال فرد انقدر بد شود که برای انجام کار های روزمره خود مانند حمام کردن یا لباس پوشیدن نیاز به کمک داشته باشد.
  • کم شدن وزن بدون دلیل.
  • تنگی نفس یا مشکل داشتن در تنفس.
  • درد.
نوبت دهی دکتر خوشبخت متخصص سرطان
بهترین دکتر متخصص درمان سرطان متاستاتیک و متاستاز
نظرات برای دکتر هلاله خوشبخت
لوگوی وبسایت دکتر هلاله خوشبخت

0 نظر

کلینیک و مطب دکتر خوشبخت متخصص درمان سرطان

لوگوی وبسایت دکتر هلاله خوشبخت

تهران - خیابان بهشتی - روبروی درب   متروی سهروردی - پلاک 155

شنبه : 3 عصر – 6 عصر

دوشنبه : 3 عصر – 6 عصر

چهارشنبه : 3 عصر – 6 عصر

به غیر ایام تعطیل و بین تعطیل - بعد از اخذ نوبت اینترنتی حتما تماس بگیرید و تاییدیه نوبت را از منشی مطب اخذ نمایید.

تماس