مشاهده و انتخاب فهرست مطالب سایت
متخصص رادیوتراپی و پرتودرمانی

متخصص رادیوتراپی | دکتر پرتودرمانی | رادیوتراپی یا پرتو درمانی

متخصص رادیوتراپی این روزها به سبب افزایش انواع و اقسام سرطان‌ها بیشتر از گذشته با مردم در ارتباط است. شیمی درمانی و رادیوتراپی به عنوان موثرترین درمان‌های سرطان آخرین روزنه‌های امیدی هستند که بیماران به دامان آن‌ها چنگ می‌زنند.

موفقیت یا شکست در پرتودرمانی به عوامل متعدد و زیادی وابسته است اما به هر جهت نمی‌توان منکر نقش مهم متخصصان در پروسه‌ی درمان شد. در شهرهایی مثل تهران که ما با خیل عظیمی از تخصص‌ها و مهارت‌ها مواجه هستیم باید بتوانیم دست به انتخابی اصولی بزنیم و بهترین متخصص‌ها را انتخاب نماییم.

تخصص رادیوتراپی | پرتو درمانی | پرتودرمانی چیست؟

متخصص رادیوتراپی در مراحل مختلف سرطان وارد عمل می‌شود و با تنظیم یک برنامه‌ی درمانی به بهبود و عدم گسترش سرطان کمک می‌کند. هدف رادیوتراپی بیشتر به نوع، موقعیت تومور و وضعیت عمومی بیمار بستگی دارد. اما در کل پرتودرمانی به دنبال آن است که با آسیب رساندن به DNA سلول‌های تومورال (با کمک دو شکل از انرژی: ذرات باردار و فوتون) بیماری را مهار یا کنترل کند.

انواع روش‌هایی که یک متخصص رادیوتراپی استفاده می‌کند

تمام بیماران سرطانی تجربه‌ی یکسانی از پرتودرمانی ندارند. چرا که متخصص رادیوتراپی با توجه به شکل سرطان، نوع و میزان رادیوتراپی را مشخص می‌نماید. انواع رادیوتراپی به شرح زیر می‌باشند:

رادیوتراپی خارجی یا EBRT

EBRT  را میتوان رایجترین نوع رادیوتراپی دانست. در این روش اشعه‌های حامل انرژی از منبعی خارج از بدن بیمار، به بافت سرطانی تابیده می‌شوند. پرتودرمانی خارجی معمولا باید به مدت چند هفته با توجه به وسعت و وخامت سرطان تکرار گردد. برخی از بیماران ناچارند که روزانه دو بار پرتودرمانی انجام دهند که این امر به نظر متخصص پرتودرمانی بستگی دارد. سرطان‌های سینه، مثانه، رحم، حنجره، ریه، پروستات و واژن از جمله سرطان‌هایی هستند که با پرتودرمانی خارجی قابل درمان می‌باشند.

متخصص رادیوتراپی انکولوژی چیست

رادیوتراپی با شدت تعدیل یافته (IMRT)

IMRT  نوعی پرتودرمانی کانفورمال سه بعدی پیشرفته است که طی آن میتوان دوز تابش را کنترل و تعدیل کرد. متخصص رادیوتراپی ضمن تنظیم دوز تابش با توجه به شکل و اندازه‌ی تومور کمک می‌کند تا میزان اشعه و انرژی بیشتری به بافت هدف منتقل شود.

پرتودرمانی تحت هدایت تصویر (IGRT)

این روش پیشرفته به متخصصان این امکان را می‌دهد تا در طول دوره‌ی پرتودرمانی تصویربرداری کنند. رایانه‌هایی که در این روش به کار می­روند به مقایسه­ی تصاویر زمان درمان با تصاویر اولیه­ی دوره‌ی برنامه ریزی می‌پردازند. IGRT  تغییرات را تشخیص و سرچشمه­ی سلولهای سرطانی را نشان می‌دهد. بنابراین متخصص رادیوتراپی در این روش می تواند با دقت بیشتری بر سرطان‌های پیچیده غلبه کند.

پرتودرمانی داخلی یا براکی تراپی

در این روش منبع پرتو، درون بافت سرطانی یا نزدیک به آن قرار می‌گیرد. گاهی این منبع اشعه برای مدتی در بدن بیمار باقی می‌ماند و پس از گذشت دوره‌ای برداشته می‌شود. این روش به بافت های سالم و غیر سرطانی هیچ آسیبی نمی­زند و همچون رادیوتراپی خارجی میتواند به شکل سرپایی و بدون بستری شدن انجام شود. سرطان‌های دهانه رحم، پروستات، کیسه صفرا، سر و گردن، پستان، مری، ریه و چشم تحت تاثیر این روش درمانی قرار می‌گیرند.

رادیوتراپی سیستمیک (SRT)

روش سیستمیک یک نوع پرتودرمانی داخلی با منبع مایع است. در این روش داروهای رادیواکتیو خورده و یا به شکل وریدی تزریق می‌شوند تا با کمک جریان خون به بافت سرطانی برسند. در این روش بدن بیمار و حتی عرق، بزاق و ادرار او دارای اشعه می­گردد. لذا افراد پس از مصرف این نوع داروها تا مدتی قرنطینه می‌شوند یا تا جای ممکن فاصله‌ی خود را با دیگران حفظ می‌کنند.

رادیوسرجری استریوتاکتیک (SRS)

برای درمان برخی از تومورهای مغزی و ناهنجاری‌های شریانی امکان استفاده از روش های غیر تهاجمی نیز وجود دارد. این روش می­تواند با هدف رساندن کل دوز اشعه مورد نیاز به توده، تنها در یک جلسه درمان، تجویز گردد.

رادیوتراپی تطبیقی سه بعدی (3D-CRT)

در روش تطبیقی سه بعدی متخصص رادیوتراپی از انواع خاصی از سی تی اسکن‌های رایانه‌ای و یک کامپیوتر پیشرفته استفاده می‌کند تا پرتودرمانی خارجی یا EBRT با دقت بیشتری انجام شود.

 

متخصص رادیوتراپی

کاربردهای رادیوتراپی

در برنامه‌های درمانی سرطان، پرتودرمانی میتواند به شکل مستقل یا در کنار سایر درمان‌هایی همچون جراحی و شیمی درمانی انجام شود. در سرطان‌هایی همچون پروستات یا تومورهای حجره پرتودرمانی به تنهایی جوابگو است.

تعداد جلسات مورد نیاز رادیوتراپی

تعداد جلسات و دوز پرتودرمانی در هر جلسه با توجه به نوع و وسعت بیماری تفاوت دارد اما نرخ آن بر اساس مصوبات وزارت بهداشت می‌باشد. در برخی موارد متخصص رادیوتراپی تعداد جلسات پیش بینی شده را کمتر یا بیشتر می‌کند تا نتیجه درمانی بهتری عاید بیمار شود.

در واقع مهم‌ترین عاملی که در هزینه‌ی پرتودرمانی تاثیر می‌گذارد همین تعداد جلسات می‌باشد. بیمار هم به لحاظ اخلاقی و هم به لحاظ قانونی این حق را دارد که نسبت به پروسه درمان، تعداد جلسات و هزینه‌هایی که باید پرداخت کند کاملا توجیه گردد.

عوارض درمانی رادیوتراپی

بدیهی است که پرتودرمانی به سبب اشعه‌های پر انرژیش عوارضی را به دنبال داشته باشد. در واقع متخصص پرتودرمانی زمانی نسبت به پرتودرمانی سلول‌های سرطانی اقدام می‌نماید که مجموع مزایا و معایب این روش درمانی را از نظر گذرانده باشد. برخی عوارض کوتاه مدت و بلند مدت پرتودرمانی به شرح زیر می‌باشند:

  • واکنش های پوستی

  • التهاب و درد در غدد لنفاوی

  • ریزش مو در نواحی مرتبط

  • گلودرد

  • ایجاد تغییرات پوستی (به لحاظ رنگ یا شکل)

  • حساسیت روی دنده‌ها

  • عوارض جانبی دیررس

  • تهوع و استفراغ

  • بی اشتهایی

  • تورم ناحیه

  • درد

  • خستگی

ویژگی‌های مهم یک متخصص رادیوتراپی

همانطور که پیشتر هم به آن اشاره کردیم نقش متخصص رادیوتراپی در موفقیت پرتودرمانی  بسیار زیاد می‌باشد. اگرچه افرادی که درگیر سرطان هستند به لحاظ روحی به قدری خسته­اند که اهمیت کمی به تخصص و مهارت پزشکان خود می­دهند، اما از همراهان بیمار این انتظار می‌رود که در انتخاب بهترین متخصص رادیوتراپی دقت کنند. متخصصین زیادی در شهر تهران هستند که برنامه‌های درمانی پویایی را تنظیم می‌کنند و نسبت به راحتی و سلامت روان بیماران خود نیز حساس هستند.

بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران

برای این که متخصصی را بهترین مرجع در یک رشته بدانیم، باید در کنار تخصص حرفه‌ایش بتواند رابطه­ ی موثری را با بیماران برقرار کند و همواره برانگیزنده­ ی امید و جنگندگی در آن­ها باشد. متخصصان پرتودرمانی معمولا در روال درمان سرطان بر بالین بیمار حضور ندارند اما مهمترین نقش درمانی را در روند بهبودی و پیشگیری از عود این بیماری دارا میباشند ..

 

متخصص رادیوتراپی متخصص پرتودرمانی

تماس